Kan man provisorisk reparere en gammel støbejernsradiator?

HEJ,

Kan man på nogen måde reparere sådan et hul i en radiator - som den på billedet (nederst på billedet over fiberboksen) - og er radiatoren mon af støbejern??

Jeg ved godt, at man ikke - på sigt - kommer udenom "Byt til nyt" her.

Sagen er dog den, at der er tale om et dødsbo, og der skal ske en større og meget gennemgribende renovering med nye varmekilder osv. til foråret. For mig gælder det derfor bare om at komme igennem vinteren - hvis det er muligt - uden at skulle til at udskifte radiator. ​Radiatoren er slukket nu og rummet ikke opvarmet og så holder det tæt - men ​der kom en del vand ud (over tid) i foråret, da ​radiatoren stadig var tændt.

Er det overhovedet muligt at få noget til at holde "provisorisk" i et ½ års tid og i givet fald, hvad ville være mest hensigtsmæssigt at gøre? ​
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At lappe den er noget fusk, du risikerer en stor vandskade hvis det ikke holder. Hvis du kan undvære radiatoren en vinter, så få den fjernet og rørene afproppet, og hvis du ikke kan undvære den, så køb en brugt i nogenlunde samme størrelse og få den monteret, den kan evt. bare stå på gulvet og forbinde den med et par stykker pex rør når det kun drejer sig om en kort periode.
Det er en pladejernsradiator, ikke nemt at lappe sådan et hul, skal det bare have en lille mulighed for at lykkes, skal den tømmes for vand, så kan man lige så godt  finde en anden radiator.
ER systemet med åben ekspansions beholder vil det måske kunne lykkes, er det med trykekspansionsbeholder.

Er det med åben ekspansions beholder, kunne du forsøge at tætne med TEC7, da det godt kan klæbe på fugtige overflader, men dog ikke en metode jeg selv ville bruge.

Vi prøver igen, i morgen --
Og hvis der mangler kontanter kan du næsten sikkert finde en brugt der passer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis