Blande mørtelfarve.

Hejsa
Jeg vil skifte nogle trætte fuger i en syd gavl - har indkøbt en fugefræser og koblet en gl. aske suger til.
Det virker fint indtil videre.
Men fugerne ( nok svært at se på foto ) er farvede i en lys okker gul nuance. Der er flere steder de handler med mørtel/cement farve, men så skal de sikkert blandes for at matche. 
Er der nogen her der kender et trick? ( hørte at man kunne blande lidt jord i ), men det lyder i mine ører som lidt fusk.
Ps. Hvad type mørtel til et hus fra 60, med bløde fuger og meget kalk i mørtlen.
På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ift den lidt grove tekstur og det gullige i nuancen du nævner så tror jeg det er alm bakkemørtel der er gulligt i sig selv.
Ift at ramme en farve på gamle fuger så er det en jungle. Enten fuger du det hele eller også er du nødt til at blande nogle prøver og måle præcist af med tilsætning af farvestof.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er nærmest umuligt at ramme præcist, så forbered dig på, at selvom du rammer ret godt, så vil man stadig kunne se en forskel.
Jeg har gule mursten med farvede brune (+ rødlige) fuger i mit hus fra 1930'erne. I øvrigt forskellige nuancer i de tre forskellige bygninger huset består af. Jeg gik engang metodisk til værks engang og blandede 10 forskellige varianter af mørtel og farve og gemte "opskriften". Så kan jeg ramme nogenlunde næste gang også - men man kan stadig se lidt forskel.
Jeg skrev engang om det i denne tråd: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/244022/s/reparation-af-fuger-i-murvaerk 

Mvh. AllanE
Tak for de gode råd - lidt mere kompliceret end jeg først troede.
En bastard mørtel er vel typisk 1 del cement til 1/2 del kalk og 6 dele sand, men er der egentligt meget forskel ift. en færdig  bakkemørtel?

De t du beskriver er en meget gammeldags måde at blande mørtel på. Her læskede man selv den brændte kalk i en kalkgrube og blandede med sand. Det er stort set det samme som bakkemørtel. Til fugning skal du kun have 1/2 Delen af den angivne cement i. Altså ca. 1 : 14 cement /bakkemørtel. 
Det skal måles meget præcis når man blander. Skal du lave prøver så skal det stå som fuge i flere måneder før du kan bedømme farven. Skal du gå systematisk til den opgave, så fuger du med med flere forskellige blandinger og har så helt styr på blandings forhold og hvor de er placeret på dit hus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Takker, jeg overvejer lige næste træk - ​jeg snakker med den lokale murer, måske har han en bedre løsning eller endnu bedre, kender den eksakte blanding.

jeg snakker med den lokale murer, Det er en god plan 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis