Hvad skal det koste at istandsætte dette hus?

Hej alle,

Min kone og jeg er (stadig..) på husjagt, og jeg håber igen at kunne trække på jeres erfaringer (igen...).
Tidligere kiggede vi på Stubtoften 1 i Ganløse. Vi kunne godt lide husets udseende, men herinde fik vi at vide, at mange af løsningerne var billige og ikke særligt holdbare. Det kunne vi egentlig leve med, men vi var ikke glade for krybekælder og varmekanaler, så vi sprang fra. Huset endte på 4,4 mio.
Nu kigger vi på Hundshøjvej 9 i Stenløse (Hundshøjvej 9, 3660 Stenløse til salg). Vi har budt 3,7 mio., og sælger overvejer buddet. De er i øvrigt gået med at vi får fjernet olietanken (plus jordprøver) som et forbehold.
Mit spørgsmål er: Hvordan vurderer man, om det her er en god handel?
Jeg tænker sådan her:
  • Hvis vi køber Hundshøjvej 9 og renoverer det op til samme stil som Stubtoften 1 – hvad vil det koste?
  • Hvis renoveringen koster ca. 1 mio., ender vi på ca. 4,7 mio. Det er jo mere end Stubtoften, som i forvejen blev vurderet til at være dyrt.
Derfor prøver jeg at finde ud af: Hvad koster det at få Hundshøjvej 9 op på samme niveau som Stubtoften 1?
Hvad der var lavet på Stubtoften 1:
  • Klikgulve
  • Gipslofter med spots
  • Nye vinduer
  • Nyt ståltag (efter fjernelse af asbest)
  • Ny eltavle og stikkontakter
  • Renoveret bad (microcement, møbler, armatur)
  • Nyt køkken
  • Pudsede vægge (inde og ude)
En i familien (bygherre) siger, at ståltag ikke er optimalt, fordi det kræver undertag – så man kunne lige så godt vælge tegl eller eternit. Så det har vi også i mente. 
Vores plan for Hundshøjvej 9
  • Selv lave: gipslofter m. lys, lægge klikgulve, pudse vægge, sætte køkken op, tage en del af badeværelset.
  • Få hjælp til: VVS (fx flytte vask), elarbejde (ny eltavle og stik), tag
Prisoverslag (Fra chatgpt...er det gode estimater?) (meget groft, standard materialer – gør det selv hvor muligt)
  • Klikgulve: 200–400 kr/m² (materialer).
  • Gipslofter m. spots: 300–500 kr/m² (materialer + spots). Professionel hjælp kan koste 800–1.200 kr/m².
  • Vægge (puds/maling): 50–150 kr/m² (materialer).
  • Køkken (IKEA/JKE lavpris): 50.000–100.000 kr inkl. hvidevarer, hvis man selv monterer.
  • Badeværelse (10 m², standard materialer): 80.000–150.000 kr hvis man selv tager en del af arbejdet. Alt-inkl. fagfolk typisk 150.000–250.000 kr. Dette estimat giver ikke så meget mening, da vi egentlig havde forestillet os microcement over klinker og så gipsplader for resten?
  • Eltavle + nye stik: 30.000–60.000 kr afhængig af husets størrelse.
  • Tag (hvis aktuelt):
    • Stål: ca. 700–1.200 kr/m²
    • Tegl: ca. 1.200–1.800 kr/m²
    • Eternit: ca. 800–1.200 kr/m²
Mine spørgsmål til jer
  1. Giver det mening at “regne baglæns”, altså totalpris efter renovering vs. Stubtoften 1’s pris? 
  2. Passer mine overslag, eller er der noget jeg undervurderer/overvurderer?
  3. Er det realistisk, at vi selv kan spare væsentligt ved at tage lofter, gulve, vægge, køkken og noget af badeværelset?
Jeg overvejer også at snakke med banken. Kan de hjælpe med at vurdere, hvad renoveringen koster, og om huset efterfølgende holder værdien?
Vi er helt nye i det her og vil gerne træffe et så oplyst valg som muligt – alle input er meget velkomne.

Mvh
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan leve med 1 1/2 plan er selve huset 10x bedre end et gasbetonhus.
Mht. dine priser på renovering er det stort set umuligt at svare på da det afhænger af hvilke materialer du vælger.
Tager man de billige valg kan man komme hele huset igennem incl. nyt køkken for 250.000 - taget som ikke fejler noget.

Selvbygger med stort S. 
Ja tænkte det godt... Men har du ​en fornemmelse at hvad koster at lav gips loft med lys? Hvad med et pudse vægge op og male pænt osv? Er der nogle af ​tingene man kan sige noget lidt generelt om? Folk mente at stubtoften 1 så "billigt ud", så folk har vel en Fornemmelse af hvad det ca må koste? Eller kan man ikke gætte så præcist eller hvad man skal sige?
Hvis du laver det selv så:
Gips incl maling 120 kr/m2
Spots 150 kr/stk
Puds incl maling 60 kr/m2
Det er ikke sådan nogle småting der har en betydning for prisen på en renovering.

Selvbygger med stort S. 
Hej
Jeg så lige dit opslag.
Jeg har selv købt hus 2 gange, og kender  godt den usikkerhed og tvivl der er når der skal købes hus .
Jeg holder selv øje med boligmarkedet dagligt, kan godt lide at se hvad der er til salg osv
En side jeg har lært at kigge på, når jeg har fundet et interessant hus, er Dingeo - Der kan du finde oplysninger vedr alle landets huse.
Det hus du har kig på har meget højt Radon, og er nok ikke radonsikret.
https://www.dingeo.dk/adresse/3660-stenl%C3%B8se/hundsh%C3%B8jvej-9/
Aniri skrev den 07-09-2025 01:59:16

Hej
Jeg så lige dit opslag.
Jeg har selv købt hus 2 gange, og kender  godt den usikkerhed og tvivl der er når der skal købes hus .
Jeg holder selv øje med boligmarkedet dagligt, kan godt lide at se hvad der er til salg osv
En side jeg har lært at kigge på, når jeg har fundet et interessant hus, er Dingeo - Der kan du finde oplysninger vedr alle landets huse.
Det hus du har kig på har meget højt Radon, og er nok ikke radonsikret.
https://www.dingeo.dk/adresse/3660-stenl%C3%B8se/hundsh%C3%B8jvej-9/

Ja dingeo er god at kigge på. Vi skal have målt radon derude. Hvis der er for højt, må vi se på hvad diverse former for udluftnings systemer kan gøre. Eller radon sug. Det kan man vist komme ret langt med nu til dags, ikke?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også