Pudse over maling i vådrum

Hej LDS,

Er lige nu i gang med det bombekrater, der gerne skulle ende som et flot nyt badeværelse.

På billedet ses et tyrkis/gult lag meget hårdt, tykt maling, hvor de gamle fliser sad op mod tapetseret flade ovenover. Tapetet er forholdsvis nemt at få af, men malingen sidder utrolig godt fast. Jeg har prøvet med slibesten på vinkelsliber, hvilket kun brændte det af og gav en forfærdelig masse røg, jeg har brugt malingfjerner med noget opløsningsmiddel som stank næsten lige så usundt, slebet på det med slibemaskine og korn 40 og tapetskraber.

Mit spørgsmål er, om jeg kan lade skidtet sidde og pudse det over med hæftemørtel? Planen er at pudse alle vægge med weber 280 og komme net i, derefter vådrumsmembran og fliser på i brusenichen mens resten finpudses og males.

På forhånd tak,
Vh. Joachim
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet med en stålbørste?

Hellere leje end at bo på gaden.
Hvad med fliselim inderst og puds yderst?

Er det så ujævnt du behøver at pudse det?
Kolding75 - Jeg har også forsøgt med stålbørste og rigelig knofedt, det vil stadig ikke slippe

HrT - jeg banker løs puds af, de steder, hvor det lyder hult og fylder hullerne ud med puds. Derfor tænkte jeg, at en tyndt lag netpuds ville give lidt ekstra styrke til at undgå revner i slutpudsen og at hæftemørtel desuden kunne bide på malingen. Men du mener at bruge fliseklæb i stedet direkte på malingen før vådrumsmembran?

Tak for svarene!
Jeg kan ikke svare dig på, om det er nødvendigt at fjerne inden Weber 280. Jeg ville fjerne det. Det er en træls opgave at fjerne malingen nu, men det er endnu mere træls hvis du ender med at fortryde senere.

Jeg er tidligere stødt på lignende malet overflade i mit køkken. Det var næsten umuligt at få af. Slibepapir, stålbørste, diverse skraber... Intet virkede. Jeg kunne næsten ikke ridse i malingen med de ting. 
Jeg endte med at have success med et karbid slibebræt som dette: Link
Nogle steder brugte jeg min Fein-cutter med et tilsvarende slibehovede Link

Har du prøvet med en varmepistol og spartel?
Annonce
MagK - tak for input, jeg vil helt sikkert give det slibebræt et skud. Som du siger er det jo ærgerligt at stå med løse fliser senere, hvis der kan gøres noget ved det nu.

Jhb - den har jeg heller ikke forsøgt, men jeg vil give det et skud, tak!
En beton slibeskive med diamant skær til en lille vinkel sliber kan det helt sikkert ikke stå for. Men du skal have støvmaske på og ikke køre for hårdt på hvis du stadig vil have en nogenlunde plan overflade. 
Jeg har vandskuret/filset på væg i mit køkken hvor der var sådanne områder. Her fald filsningen stort set af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville prøve med den her type slibeskive,Link de lukker ikke til, med maling. Men støvskærm med udsugning til vinkelsliberen ville være en god ting.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvorfor ikke bare banke al pudsen af og pudse det hele med alm. strandmørtel? 

Selvbygger med stort S. 
Mange tak for jeres input. Det endte med, da jeg først gik i gang med at banke på det løse puds, og det halve af væggen pludselig var væk, at jeg lige så godt kunne tage det hele…  så det ender vist som dit forslag Superdiy - at der skal pudses op forfra, hvilket jeg var lidt afholden overfor, da jeg ikke har pudset hele rå vægge før. Men den gode nyhed er da, at malingen røg ud med resten af brokkerne!

Så overskriften på opslaget giver ikke længere mening, men jeg vil i stedet høre til fremgangsmåden når jeg skal pudse op? Det er vel noget med ledere i lod, fugte op og en væg af gangen? Huset er fra 1952, jeg har flere steder fundet beton i pudsen i vægge, bl.a. også i badeværelset fra 70’erne, og en erfaren murer som hjalp med en overlægger og hul til terrassedør brugte en KC-mørtel til det og har ramt fugefarven ret præcist. Man hører jo meget om kalkmørtel til ældre huse - men kan jeg antage, at cement er okay her? I så fald hvilken blanding? Derudover er der et par revner i stenene i rummets hjørner, som jeg er i tvivl om, om jeg blot kan pudse over, eller om der skal armeres for at forhindre revner (se billeder)?

Igen, tak for hjælpen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også