2 spørgsmål vedr. armatur til badekar og dødt vandrør under håndvask

Jeg har to spørgsmål:
1. Vi har et hans grohe axor armatur til vores badekar. Der er på en eller anden måde byttet rundt på kold og varmt vand. Er det armatur eller rørføringen den er gal med og betyder det noget særligt? Huset er fra 2013. Vi har boet i det nogle måneder. Se billede

2. Under håndvask i skabet er hanen tilsluttet korrekt til kold og varmt. Men det undrer mig at der er et ublændet tomt vandrør yderst til venstre. Hvad er det til? Der er som sagt ikke vand i røret. Se billede. (Ps. På billedet ses også en tilslutning af udendørs vandhane). 

Lmchm
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede 1.
Når du tapper varmt vand, bliver det ene rør fra vægen varmt. Er det røret til venstre?

Billede 2.
Det åbne rør kan bære til “hvad som helst”. Det kan måske bruges hvis du vil opgradere din installation til cirkulation på dit varme brugsvand.

Søren O
Det prøver jeg lige i aften. 👍

Bør det tomme rør være blændet af?

Lmchm
LMCHM skrev den 03-09-2025 08:34:08

Bør det tomme rør være blændet af?

Ja - i begge ender, der må ikke være døde ender på vandforsyning da der ellers bliver en god bakteriesuppe inde i enden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Problemet er at jeg ikke aner hvor den anden ende er😊

Men den anden ende må jo være blændet af siden der ikke kommer vand. Medmindre rør slet ikke koblet til nogen steder. 

Lmchm
Hvis det tomme rør er tænkt til cirkulation, ender det sikkert tæt ved din varmtvandsbeholder/ varmeveksler.

Søren O
Annonce
Ok men det er vel ikke monteret derpå eftersom der ikke kommer vand ud af røret. Eller er det evt blændet af i den modsatte ende? Man har vel ikke rigtig nogen chance for at finde den anden ende hvis der ikke umiddelbart kan ses et tomrør i teknikskabet. 

Lmchm
Du kan jo prøve at skrue en slange på og se om du kan puste luft i gennem. er der hul  og skal den findes så må det være ved at puste røg igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis