Relæ slår fra når jeg åbner ovnen

Hej med jer. 

Jeg har en Gorenjeovn, som er to år gammel. Vores relæ er begyndt at slå fra, hvis vi åbner ovnlågen mens den er ved at opvarme. Hvis vi ikke åbner den, fungerer det hele fint. 
Det er relæet, der slår fra og ikke sikringen. 

Hvis vi åbner den inden for de første to minutter, slår den heller ikke fra. 
Hvis vi åbner lågen når den er fuldt opvarmet, slår den vist heller ikke fra. 

Jeg har tjekket varmelegemet, som ikke har nogen synlige defekter og måler cirka 25 på et multimeter. 

Jeg har tjekket tilslutningen, og synes umiddelbart ikke, at kunne se en fejl der. 

Har I nogle gode ideer til, hvad der kan forårsage den fejl?

De 5 ledninger, som ikke er tilsluttet er efterfølgende tilsluttet i en samlemuffe med 5 indgange.
Vores kogeplade sidder også tilsluttet ​der.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så skulle man jo næsten tro det havde noget med lyset i ovnen at gøre, prøv evt at afmonter pæren...

Vi prøver igen, i morgen --
Det prøver jeg lige. 

Det skal siges, at når man åbner lågen stopper den med at varme indtil man lukker den igen. Det skal den gøre. Det er som om, at når den laver det skift, at så slår den fra. 
Når du får det fikset så få også lige en elektriker til at se på tilslutningen - sådan noget må man ikke arbejde med selv. Der mangler i hvert fald aflasning.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
je_ns skrev den 02-09-2025 11:05:35

Så skulle man jo næsten tro det havde noget med lyset i ovnen at gøre, prøv evt at afmonter pæren...

Det var det ikke. Jeg har prøvet uden pære og med en ny pære. Samme resultat hvor den slår fra. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis