sort lag under sokkel puds

Hejsa, jeg har endelig taget mig sammen til at kigge på mine sokkel, hvor der sidder nogle store løse flader af puds. Men da jeg hev dem af, så ser jeg at der under pudset er et sort lag et eller andet.. måske noget murasfalt? Det var måske normalt i 60erne? 
Hvad skal jeg gøre her fra? min nabo siger det skal have nyt lag murasfalt inden det pudses igen... men jeg finder ingen bekræftelse af dette på nettet... og har egentligt mest lyst til at fjerne det helt? Men vil gerne have sokkel til at stå uden maling igen, ligesom resten af huset.

Har vedhæftet et par billeder, og håber der en kløgtig og venlig sjæl, som vil komme med lidt input :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Det er sokkeltjære af en slags, jeg ville lave en lidt tynd blanding af fliselim beregnet til udendørs og smøre det på med en bred pensel/eller en kalkkost , inden fliselimen er helt tør puds så op med sokkelpuds.

Jeg ville bruge denne her fliselim, ikke den billigste, men efter min mening pengene værd. link

Vi prøver igen, i morgen --
Efter dine billeder at se tyder det på at soklen har fået et lag sokkelasfalt for at tætne for indtrængende fugt. Sålænge du er over jordhøjde, behøver soklen ikke være asfalteret. Din nabo er sikkert ikke murer.
Prøv i første omgang at grave ned under jordhøjde og se om der ikke soklen er asfalteret. Det er egentlig en fejl at asfaltere soklen over jordhøjde, for det har ingen effekt. I dit tilfælde ville jeg bare pudse soklen med noget sokkelpuds.

fase
Tak for svar! ... Sidder og tænker, om soklen oprindeligt var det inderste malet med murasfalt... og så er der en som har tænkt flere år efter, at han ikke gider at hakke det gamle af, og så bare lagt et tyk lag udenpå!... dette vil også forklare hvorfor min sokkel stikker længere ud end selve muren, hvor der nu er lavet en pæn kant på 1-2 CM indtil murstenene! ... lidt ligesom mange lægger tapet oven på tapet... ​osv.

Anyways, jeg ser hvor meget jeg kan banke af, ​også må jeg jo forsøge at bygge det ​op, så det ​ligner resten. Der skal ihvertfald ikke mere ​asfalt over jordhøjde!

Tak ​igen

Inden du hakker noget af soklen, så undersøg om det, der er udenfor murstenene, er sokkelpuds. Hvis det er det, bør du overveje at hugge noget af, så du i det mindste kommen på linje med murstenene. At sokkelpudsen stikker længere ud end murstenen gør, at der nemmere trænger fugt ind og gør pudsen løs.

fase
Hvis du stadig vil pudse op ville jeg bruge fliselim som før beskrevet, da sokkelpuds på tjære jo ikke har holdt ret godt, kan man jo se.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak til jer begge for gode råd! :) 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også