Ny bruseniche

Hey...
Jeg har et projekt i tankerne som jeg, til trods for mange vellykket opgaver, har lidt problemer med.
Mit badeværelse har i forvejen en solid 3-vægget niche hvor der nu er et badekar. Hele nichen og resten af det store badeværelse er med fuldstændig lukket overflade. Vinylgulv med en opkant på 60mm. Der er "gummihud" med kantbånd og fliser osse ned bag badekar...
Så ..men nu vil fruen have en decideret bruseniche og jeg har købt Unidrain. Den er jeg god til..eet fald .
Projektet:
Lave en træde-op højde på 20cm, så det giver et kar på våd side. Det gør jeg i gasbeton.
Jeg tænker at lægge flamingo i en passende tykkelse direkte på vinylgulv.Støbe et lag 0-4 beton i eet lag med fald mod dræn.
Hele nichens trædegulvareal er 70×86cm med Unidrains mål på oversiden.
Skal flamingoen limes?
Hvor meget rionet skal der bruges ( osse dimension)?
Hvor tyndt kan jeg lave betonen  så det holder til at stå på og ikke bliver FOR tungt?
FORDI der fra starten var tænkt tungt badekar har jeg lavet en strøfrekvens på 40cm c-c og 28mm krydsfiner 
Tilsidst...er det helt "skudt ved siden af"?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har du overvejet løsning fra Wedi? Måske det minimerer behovet for 20 cm opkant, hvilket jo er noget af et trin ind i en bruseniche.  

https://www.wedi.net/dk/produkter/byggesystemer/brusebunde-med-indbygget-fald/

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Jeg kan så vildt godt forstå du foreslår wedi.
Elsker deres koncept og rækkevidden af muligheder 
​Lige meget hvordan jeg vender det i hovedet VIL jeg simpelthen ikke betale de penge for koldskum.​
Jeg undgår ikke noget højde da Unidrains udløbshus nu en gang har den højde og alt hvad jeg laver ​sker ovenpå vinylen
Ok. Betyder det at du vil undgå at opbryde og røre ved eksisterende afløb under badekar. I det tilfælde vil du jo få en udfordring med din ellers korrekt udførte membran af afvanding herfra til dit nye unidrain? Eller misforstår jeg ideen?

Mvh. 

Jep. ALT forbliver intakt. Det er een af grundende til at jeg vil benytte flamingo.
Hele brugsfladen i nichen vil ende med at være een homogen"plade" kun afbrudt af overgangen til Unidrain.
​Muffeenden der, i dag modtager afløb fra kar har påsvejst vinylgulv fint op af siden.
Jeg kasserer alt fra badeafløb undtagen muffeenden der stikker igennem gulvet 
.... ville ønske jeg havde et foto lige nu 🥴
Annonce
Det er desværre ikke en godkendt løsning. Dit vandtætte lag er din vådrumsmembran. Og denne skal afvande i afløb. Din homogene opbygning vil være vandledende, men ikke det vandtætte lag.

Kan godt forstå din tankegang, nu du har udført arbejdet med vådrumssikring. Men jeg ville nok skære gulv op og udføre afløb og opbygning korrekt.

Mvh. 

Når jeg har lagt flamingo og beton i passende lag så kommer der selvfølgelig en ny membran fliser og såen …
Min tanke er jo at HVIS det knækker eller bliver utæt kan jeg nemmer fortryde og gøre noget andet.

Måske er det heller ikke lovmæssigt korrekt, men kan det lade sig gøre?
…tak for din tilstedeværelse..det er sgu fedt
løsningen kan lade sig gøre 🙂 Udfordring måske ved at forbinde den nye vådrumsmembran til den eksisterende bag de nuværende fliser.

Når det udføres vil det måske være en idé at benytte fiberforstærket pudslag på en isolering med højere trykstyrke. Om Eps skal limes eller fungere som et glidelag kommer nok an på hvor “levende” din konstruktion er pt. 

Det har du ret i. Jeg tænker også at kratte overflade i fliserne med en diamantkop til ​ler overflade uden glasur .
Kunne jeg med fordel ​lave hele mit samlet betonlag i fiberbeton og ved du hvad der foretrækkes til sådan en flade?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis