Oliering af gamle finer døre

Hej,

Jeg bor i et hus fra slut 30’erne og her er en masse forskellige indvendige finer døre.

Vil tro de fleste af den er maghoni finer, men nogle af dørene ligner en lysere træsort.

Nogle af dørene er lakeret, men de fleste andre virker til at stå rimelig rå (de har rug overflade, måske de tidligere ejere allerede har slibet dem ned).

Jeg ønsker at få dem alle sammen slibet ned og olieret i en mat antik ege træ look, vigtigst er bare at de bliver mørke, matte og så lidt rødlige som så muligt.

Det virker som om der er ok mængde af finer, 3mm, så tænker at slibe alt lakken af dem der er lakeret og give en let slib på de andre og give dem alle en mørk olie.

Nogen der har råd eller tips?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3 meget forskellige døre, hvor jeg tvivler på, at du ved oliering kan få dem til at ligne hinanden.
Men har aldrig prøvet det. 
Jeg er heller ikke klar over, om man kan bruge samme olie til så forskellige træsorter, da eg jo indeholder garvesyre, og det gør de andre ikke.
Nu vil jeg så prøve at bidrage med noget, som du måske kan bruge til noget.
Kig på kanterne af dine døre igen. Jeg stiller mig meget tvivlende (tror ikke på), at de er forsynet med 3 mm finer.
Jeg har set mange døre gennem livet, ​men ingen med 3 mm finer. Det helt normale er, at fineren er ca. 0,6 mm tyk når den limes på. Så kig lige på kanten igen og se så, om ​du ikke kan se, at der yderst faktisk er en meget tynd kant, som er selve fineren. Denne finer blev så typisk limet på en ​tynd krydsfinerplade, som ​godt kan passe med 3 mm.
Noget som jeg også mener kan bekræfte min påstand er egetræsdøren, hvor det tydeligt fremgår, at fineren er samlet af mindst 2 stykker, idet man på midten af døren kan se, at mønsteret til højre og venstre er fuldstændig ens men spejlvendt. 
En helt almindelig måde at sætte finer sammen på, idet man vender hver anden, ​når de sættes sammen inden limning.
​Jeg blev udlært som ​møbelsnedker i 73, og selv om jeg ikke har arbejdet professionelt med træ siden, så har jeg dog ​haft mange møbler og døre mellem hænderne siden, og jeg har endnu til gode at se finer, som er 3 mm tyk. ​Jeg tror ikke engang, at jeg endnu er stødt på noget som var 1 mm eller mere.
​Når man taler om tykke finerplader vil det normalt altid være krydsfiner - altså tynde finerstykker som limes sammen på en måde, således at hvert andet lag ligger modsat hinanden, hvilket giver en stor formstabilitet.
Derudover fremstilles finer normalt ved at det skrælles, således at der bliver så lidt spild som muligt. Det vil være meget svært at skrælle finer af hårdttræ i 3 mm tykkelse, hvorfor man så vil være nødt til at skære det i stedet, og derved både ​få savspor og spild, idet noget skæres væk.
Det er svært på billederne at se, hvilken behandling dørene har fået, men det vil i mine øjne være usædvanligt, hvis de ikke er lakerede, da de som udgangspunkt ikke kræver vedligeholdelse, og man kan sagtens have brugt mat lak og i så tyndt lag, at man næsten ikke kan se det.

Kurt B. Andersen
Jeg vil give Kurta ret.
Der med 98% sikkerhed ikke brugt 3 mm tyk finer på de døre. 
Hvis du skal have lakken af, er den mest nænsomme (og arbejdstunge) vej, en ziehklinge, der kan trække lakken af i spåner. At slibe lak af kræver at du starter med groft papir (korn 40) og når du kun har så lidt finer at arbejde i, så vil du sandsynligvis buldre igennem fineren inden du får set dig om. Du kan jo heller ikke vide om dørene tidligere har været slebet, så du kun har feks 0,2 mm at lege med.

I øvrigt er det en farlig vej at bevæge sig ned af ved at skifte fra lak til olie, da er der bare det mindste lakrest tilbage i træet/fineren vil olien ikke trænge ind, og derfor bliver udtrykket spættet/blakket og uens.
Du kan teste om der er lakrester tilbage med en fugtig klud. Du er ikke i tvivl når fugten kommer på, for fineren skifer markant farve fra tør til fugtig tilstand, men tørre "pletter" opstår hvor der er lakrester...   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej, 

Mange tak for svar. 

Jeg tror jeg giver det et forsøg med at få lakken af og give olie.
De andre døre, hvor der ikke er lak er vel bare en let slibning og så en mørk olie?

Hvis det hele går helt galt, kan jeg vel i sidste ende male dem?
Tænker det er 3mm krydsfiner, hvor der er limet en tynd yder finer på.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også