Fra krybekælder til terrændæk med dræn?

Vi har et ældre hus fra 1930 hvor vi planlægger at fjerne krybekælderen og lave et terrændæk i stedet. Indtil videre har vi forestillet os et drænlag af ærtesten, dernæst polystyren og så beton med gulvvarme og trægulv derpå. Jeg påtænker en radon/dampspærre også. Lyder det indtil videre fornuftigt?          

Nu til det spændende: det er som nævnt et ældre hus og grunden til vi sløjfer krybekælderen er at grundvandet, når det har regnet rigtig meget, til tider står så højt at der er vandspejl når man kigger ned igennem krybe-lemmen. Så: vi har tænkt at lægge et stik-dræn i ærtestenene som så skal køre ud i en faskine. Det laves af en aut. entreprenør. Vi har meget sandet jord og jeg er i tvivl om det i det hele taget er en god ide med sådan et dræn. Løber vi en risiko for at det hele bliver ustabilt? Jeg kan ikke rigtig finde gode ressourcer om denne problemstilling på nettet.            

På forhånd mange tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke lade sig gøre at få vand til at nedsive i en faskine sålænge grundvandsspejlet ligger over niveau, så du er nødt til at finde en anden løsning.

Selvbygger med stort S. 
Din lagopbygning med ærtesten, trykfast isolering, beton og radonspærre er som den skal være.
Udfordringen er grundvandet. Et dræn under huset til faskine er ikke en løsning – faskiner må ikke tage grundvand, og du risikerer bare at trække vand ind under huset. Bedste tilgang er at bygge dækket til at tåle højt vandspejl: kapillarbrydende lag, tæt spærre og beton der har vægt nok til at modstå opdrift.

Hvor høj er krybekælderen i dag? Det giver en indikation af, hvor meget vandtryk der kan opbygges under et nyt terrændæk.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Tusind tak for svar - det giver god mening hvad i skriver.

Krybekælderen er lidt varierende højde - minimum 40cm - max nok 60 ca.

Bør jeg få en bygningsingeniør eller noget lignende med på råd tror i?
Hvor meget af dit terrændæk vil ligger over terræn? Få målt hvor langt er der fra krybekælder bund til overkant terræn udenfor, omkring huset?
Det er afgørende, fordi højden bestemmer hvor udsat konstruktionen bliver for fugt og vandtryk.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis