Nye låse til yderdøre

Jeg får formentlig inden længe brug for at udskifte nogle låse til et par yderdøre (slidte). I den forbindelse overvejer jeg noget elektronisk. Sideløbende overvejer jeg noget smarthome på en vægmonteret tablet. Vi har noget til styring af elradiatorer, der kører en robot rundt på græsplænen, styring af et lille springvand, pumpe til vores vanding (regnvand), garageporte og dør til garage som ligger på nabogrund, og sikkert flere andre ting jeg ikke lige kan komme i tanke om (dørklokke, kamera, udendørslys).
Nogen der har erfaring/"leger" med den slags må meget gerne komme med forslag og især hvad man skal lade være med. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De løsninger der sælges som billige smart-home løsninger er i en blandet kvalitet. Professionelle løsninger virker, men er ofte dyre og omfattende.

Det første du skal have fokus på er om dine døre har tre-punkts låse. De bruges i tynde yderdøre for at sikre at døren er tæt. Hvis man har en dør af den type, bør man ikke erstatte låsekassen med en uden tre-punkts lås. Jeg kender ingen smart-home løsninger tre-punkts låse.

Har man en ældre dør, der nogle gange skal have et skub for at låse, skal man ikke forvente at en batteridrevet mekanisme kan låse døren.

Desuden skal man være opmærksom på at der findes mange låsekassetyper. Det der er almideligt i Danmark, er ikke det samme som er almindelig i andre lande. 
Jeg er også ved at købe nye låse til hele hytten. Har af flere omgange overvejet elektronisk lås, fordi det ville være SÅ nemt. Men det er som om, at udvalget halter, når det er til 3-punkts låse. Så jeg ender nok med nye, gammeldags låse.

Mht. smarthome, så har jeg en mini-server (Raspberry Pi) med Home Assistant og en zigbee-antenne. Det er rigtig godt og en måde at være "producent-uafhængig". Den styrer inde- og udelys, Duka ventilatorer, musik (Sonos), ser elforbrug, indeklima mv.

En smart ting ved at være uafhængig af producenterne er at man f.eks. kan indstille en Ikea fjernbetjening til at styre f.eks. Sonos-højttalere. Eller en bruge en Philips Hue bevægelsessensor, der også rapportere lysstyrke, til at tænde og slukke alt udendørs lys når det bliver mørkt (selvom det er billigere Ikea pærer) og noget andet lys ved bevægelse.

Ulempen med Home Assistant (som er gratis, open-source) er at det stadig er lidt nørdet og kræver tid at sætte op og vedligeholde. Så det kræver, at man synes det er sjovt at rode med teknik og kan leve med, at det driller engang i mellem. Men det er i en rivende udvikling, så det bliver nemmere og nemmere at bruge efterhånden som det bliver videreudviklet.

Mvh. AllanE
Man skal synes at smart-home er sjovt, for reelt er det begrænset hvad det giver, sammenholdt med den tid man bruger på det.

Jeg har været glad for min natlampe i køkkenalrum, som tænder og slukker, når solen går ned og står op. Men pludselig virker det ikke - så gik der tid med det. Lampen et levn fra da børnene var små. Dengang tændte vi den blot om aftenen og slukkede den om morgenen.

Jeg prøvede med smartlås i mit sommerhus, men opgav og købte en IglooHome nøgleboks.

@AllanE Måske skulle der være en kategori, der hedder Smart-home.
GodeVen skrev den 28-08-2025 11:43:45

@AllanE Måske skulle der være en kategori, der hedder Smart-home.

Hørt!

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis