Tætning rygningstegl

Jeg oplever at der falder noget materiale ud fra under rygningsteglene. Det er sådan noget kit eller skum-lignende materiale. 
Hvad er den rigtige måde at reparere de huller hvor der mangler tætning? 
Er det sådan noget rygningskit man skal bruge?
Eller skal man have fat i en murer? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder rygningskit og er et imprægneret skum-lignende materiale. Lignende materiale bruges også ved velux- inddækninger.
Pletvis reparation hjælper ikke for næste år er det galt igen på nogle nye steder, den rigtige løsning er udskiftning til nyt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så var jeg ikke helt skævt på den da jeg skrev rygningskit. Så den rigtige løsning ville være af med alle rygningstegl, og så få lagt det helt forfra. 
Hvis jeg godt gider gå og lave pletvis reparation indtil hele taget skal skiftes - er der så evt. et andet materiale man kunne bruge?  (for det er godt nok dyrt det rygningskit) 

PS.: BOFH var meget sjov læsning for nogle årtier siden. 
Kender ikke alternative materialer eller om det lagerføres nogen steder så man kan købe dem stykvis istedet for en hel kasse af gangen. Det er heller ikke mit indtryk at det er særligt anvendt pga den begrænsede holdbarhed. 
Iøvrigt har du ikke fortalt noget om den øvrige tagkonstruktion men der er selvfølgelig andre måder at lave tagryggen på, eg gratrulle og rygningsbeslag, eller muret med rygningsmørtel. Men så begynder man at ændre i ventilationsforhold i loftet mm. og så skal der mere info til. Tror du skal starte med at tale med en tømrer og/eller murer.

/BOFH 

Tak for input. Det virker umiddelbart omsiggribende at tale med en tømrer for at tætne et hul mellem rygningstegl og selve tagstenene. ’Et billede siger mere end tusind ord’ – og derfor er der vedhæftet et billede af dette – selv om det ligner tusind andre tage. Taget står overordnet set ikke for udskiftning, men skal selvfølgelig være tæt nu hvor efterår/vinter står for døren.
Det ligner betontegl, men er der undertag nedenunder? Isf er det jo i første omgang kun noget visuelt der skæmmer (hvis det kun er et enkelt sted) og ikke umiddelbart et problem for tætheden.
Men et tag skal også vedligeholdes så hvis det første stykke af rygningen er faldet ud har du jo fået en løftet pegefinger og har tid til at gøre dig nogle overvejelser.

/BOFH 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis