Kan fordelerdåse dræbe en oplader?

Jeg har i Bauhaus i Tyskland købt en fordelerdåse som vist på billedet. Jeg har haft den med på ferie og brugt med tre opladere i. Da jeg satte den i kontakten på et tidspunkt (med tre opladere i), gav den en gnist i kontakten, og efterfølgende er den ene lader helt død. Jeg tænkte det som en ærgerlig smutter, men tilbage i Danmark er det samme sket, og så er en anden lader død.
Kan der være noget i fordelerdåsen, som dræber mine opladere?
Eller er det mig, som ikke betjener den rigtigt? Er det bedre at sætte fordelerdåsen i stikket, og derefter sætte opladerne i?
Det skal nævnes, at opladerne, som er gået i stykker er i størrelsen 65W og 30W, så de er ikke helt små. Og de to opladere har da til sammen kostet mig en 5-600 kr., så jeg er ret motiveret for at finde årsagen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fordelerdåsen kan der ikke være noget galt med.
Det er nærmere dine ladere der var for billige. Gnister når man stikker dem ind tyder på ikke-tidssvarende apparater.

Bent Andersen skrev den 27-08-2025 02:34:50

Fordelerdåsen kan der ikke være noget galt med.
Det er nærmere dine ladere der var for billige. Gnister når man stikker dem ind tyder på ikke-tidssvarende apparater.

Det virker pudsigt, at det er sket to gange med samme fordelerdåse og to forskellige fabrikater ladere. Og gnisten kom i kontakten (da fordelerdåsen blev sat i) - ikke i fordelerdåsen. Jeg synes nu nok, at jeg har oplevet gnister i kontakter med mange forskellige elektriske apparater gennem tiderne. Men ikke noget, der har slået apparaterne ihjel.

Ja, det er pudsigt, men stikdåsen er ikke årsagen. Den er så simpel, at den eneste fejl den kan have er strømmen ikke kommer igennem. 
Jeg har to af disse fordelerdåser i min campingvogn, har aldrig haft problemer.
Men vil da lige holde øje med evt. gnister.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Indtil videre er mit bedste bud, at monteringen af tre store opladere i fordelerdåsen (inden fordelerdåsen sættes i kontakten), giver potentiale for en særligt stor gnist. Dette kombineret med, at fordelerdåsen måske er konstrueret, så gnisten især påvirker det ene stik.
Jeg tror derfor umiddelbart, at jeg vil skifte til højst at have én oplader i fordelerdåsen, når den sættes i kontakten, og så sætte opladerne i fordelerdåsen én ad gangen, mens der er strøm til. Det kræver ofte, at jeg står i en ret akavet position, men hellere det end at skulle købe flere dyre opladere  :-/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis