Loft i gammel lejlighed

Efter at have fjernet nedsænket loft i 1.sals andelslejlighed fra 1900, skal jeg finde ud af hvordan jeg bedst løser mine nye loftsproblemer.
Det pudsede loft er i dårlig stand, og banket ned i et enkelt rum.
Hvad gør jeg herfra? Skal jeg banke puds ned i alle rum, eller kan det anbefales at pudse op.

Forskallingen er gået op i køkkenet, hvad der måske er fugtskade? Hvad gør jeg med dette?

Skal forskalling i det hele taget skiftes eller kan jeg bevare den rug og tætte forskalling ved at hive søm og ujævnheder ud?

Når nu isolering fra nedsænket loft er fjernet, er det så tilstrækkeligt (lyd)isoleret eller kan man blæse isolering op under forskallingen? Hvordan med dampspærre, når pudset er væk? Hvornår i processen skal der elektriker indover?
Jeg tænker at gipsloft i sidste ende er løsningen, men hvilke mellemregninger skal jeg være opmærksom på?

Jeg har tæt på 0 erfaring, men er opsat på at lære og gøre så meget som muligt selv. Men hvis nogen kan gennemgå processen, og særligt hvad jeg gør med forskallingen, vil jeg være meget taknemmelig!

Billeder af køkken, afpudset værelse og stue med skadet puds.

Håber nogen kan hjælpe

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale at du sætter gipsloft op direkte under den pudsede loft. Det er oftest meget lige, og gipsplader kan sagtens dække og de huller der er og dem som opstår. 
Når nu du skruer direkte op i den tætte forskalling så vil enkelte skruer ramme op i den 1 cm sprække der er. De skruer holder ikke noget og skal pilles ud, da de ellers vil genere spartel arbejdet. 
De steder hvis pudslaget er pillet ned skal det renses for søm og så skal gips op direkte under brædderne, og du må leve med den 1 cm forskel i lofthøjde. 
Elektriker skal på nu, så han har lov at lave ekstra huller i brædde beklædning for at fiske kabler. Derefter skal der pustes isolering ind. Det kræver nok at der clipses noget stof / ukrudsdug / damspærre op under hullerne. 
Hvis der er lejlighed over denne lejlighed så skal der ikke laves dampspærre, men den må godt være der da den ikke skader. Der vil sikkert være ca. samme temperatur i de 2 lejligheder.
Har du klemliste ude i gangen med alt installation samlet, og vil du virkelig opgradere din installation så regn med 50 - 70 kr. mindst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som dine lofter ser ud er det noget af et pillearbejde at reparere. Lej en gipspladehejs hos den nærmeste byggepusher. Det letter arbejdet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også