Rør, afløb, vandlås til opvaskemaskine

Ser dette rigtigt ud? Det hænger og kører op og med under min køkkenvask. Opvaskeren vasker aldrig rent, trods afkalket, salt i, afspændingsmiddel og total rent filter. Men sjældent særligt ren opvask og indimellem stinker den 😔
Ser dette rigtigt ud? Det hænger og kører op og... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vilsågerne skrev den 28-08-2025 10:45:20

buller27 skrev den 27-08-2025 09:40:54

AFløbsslangen fra maksinen bør sdrjes og føres opaf så den derefter går nedad til vandlåsen. Det vandrette rør efter vandlåse skal hælde en smule ned mod venstre - og ikke nedad mod vandlåsen.

Førstnævnte kan måske hjælpe på lugten i maskinen. Hvorder den ikek vasker rent er sværere. Er maskinen ordentligt renset i bundet og ved afløb?

1. Så rød skal oppefra og ned 👍🏻 Klares nemt.

2. Du skrev : AFløbsslangen fra maksinen bør sdrjes og føres opaf så den derefter går nedad til vandlåsen. Det vandrette rør efter vandlåse skal hælde en smule ned mod venstre - og ikke nedad mod vandlåsen.
Er det blå/grøn du mener her?

Alt er renset, afkalket, armene ligger i sulfo og renses derefter med bøjet kødnål og en børste til glassugerør (mini piberenser/mini flaskerenser). Det gør jeg hvertfald 2-3 gange i ugen. Har renset alle rør hver 1,5 måned,  hvilket ikke er specielt lækkert. Men hvis vandtrykket er elendigt 😣
Jeg ved ikke, hvordan jeg tjekker trykket på vandet. Og kan ikke baaare lige måle på det. Men hvilket skal drejes på for at tjekke? Altså jeg ved godt, hvor der lukkes for vand og varme osv osv.. 

Det er det det grønne markerede der skal hælde en smule nedad mod venstre (mod afløbet). DU kan evt opnå det ved at afkorte det øverste lodrette rør og rykek hele vandlåsen lidt opad. huske at fjerne grater mm når du har savet

Vandtisllutningen til maskinen kan du skrue af. Og så sæt en spand udner og se hvor lang tid der tager at fylde den. Så kan du i hvertfald thekke omd er komerm vand nok ud af hanen. Skal du til at tjekke ved maskinen skal du skrue tilløbslangen af på maskinen og så se om der stadig komemr vand nok ud her. Gør der det så er problemet et sted ind ei maskinen

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg vil mene at kun det markeret med rødt er vigtigt. Hvis slangen starter med at gå opad, mindskes risikoen for at afløbsvand løber direkte ned i opvaskemaskinen.

Hvis man vil bruge penge på dyrt opvaskemiddel, så lad være med at købe noget med mange farvestoffer. Din opvask bliver ikke renere af at der er tilsat blå, røde og gule farvestoffer til opvaskemidlet. De er kun tilsat for at kunne bruges i reklame, de gør intet for renere service - tværtimod. 
Du skal afkorte det lodrette rør til venstre for det med grønt markerede rør, så det ikke stiger med er mindst vandret. Drej også hele arrangementet, så det kommer tættere på bagvæggen. Det gør også det grønne rør kortere.

fase
Du skal afkorte det lodrette rør til venstre for det med grønt markerede rør, så det ikke stiger med er mindst vandret. Drej også hele arrangementet, så det kommer tættere på bagvæggen. Det gør også det grønne rør kortere.

fase
Kan jeg bare save i det rør og så er den stadig tæt?
Annonce
Du tager røret ud af sammenføjningen og saver af spidsenden (den ende hvor der ingen fittings er). Derefter fjerne du lige sporene fra saven ved at slibe kanten med en rasp eller sandpapir. Saml rørene igen og spændomløberne igen.

fase
Du tager røret ud af sammenføjningen og saver af spidsenden (den ende hvor der ingen fittings er). Derefter fjerne du lige sporene fra saven ved at slibe kanten med en rasp eller sandpapir. Saml rørene igen og spændomløberne igen.

fase
Jeg er 100% sikker på at du er ude på et vildspor. maskinen vasker ikke med vandtrykket fra forsyningen men med spulepumpen.
larsen56 skrev den 28-08-2025 18:12:46

Jeg er 100% sikker på at du er ude på et vildspor. maskinen vasker ikke med vandtrykket fra forsyningen men med spulepumpen.

Okay. Vil du forklare nærmere? Opvaskeren er skurret spotless, salt og afspændingsmiddel på. Filtre renset, som jeg gør hele tiden og konstant, selvom de ikke er beskidte af betydning.. 

Vilsågerne skrev den 30-08-2025 13:48:16

larsen56 skrev den 28-08-2025 18:12:46

Okay. Vil du forklare nærmere? Opvaskeren er skurret spotless, salt og afspændingsmiddel på. Filtre renset, som jeg gør hele tiden og konstant, selvom de ikke er beskidte af betydning.. 

pumbe defekt

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis