Bærende indervæg til støtte af tagkonstruktion

Hej :-)
Nuværende plantegning. Mål er 900x900 meter indvendigt, ydervæg 300m høj. Opbygget på skruefundament, grund"mur" i 2x45x295, dæk i 45x295, skelet i 45x295 (C24) spærtræ, 2 lag i tagrem. Let tag (ståltrapez)
Mit problem er spændet på 9 meter. Nemmest ville det nok være at sætte nogle stolper for at understøtte, men vil sgu helst være fri for dem.
Så spørgsmålet er: Kan jeg ikke "bare" lave den indtegnede væg som bærende, og så herpå lægge en limtræsbjælke 165x400x1000 langs med den gennem huset til at understøtte spærene ? Det ville jo teorestisk set sænke spændvidden til max 550.
Eller er jeg helt på herrens mark ?
Og ja, gu skal det gennemregnes af en sagkyndig inden igangsættelse af projekt, men vil gerne sikre at de ikke får et totalt urealistisk projekt i hænderne, og sikre mig selv mod ændringer/løsninger jeg ville finde trælse.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er alt for få informationer til at man kan give et kvalificeret svar, da du hverken fortæller om det er med fladt tag og hvilken vej du forestiller dig spærene skal ligge. Limtræsbjælken får svært ved at ligge af på vinduespartiet mod øst, så der skal du bruge endnu en bjælke.

Inden du bruger penge på en ingeniørberegning, så overvej lige om ikke det var en god ide at bruge en arkitekt først. ( læs. jeg syntes byggeriet ser voldsomt kedeligt ud )

Selvbygger med stort S. 
Oops tanketorsk. Fladt tag med ensidig hældning 5 grader. Spær tværgående af hvor jeg forstillet mig bjælken skulle ligge. Havde tænkt kiler til spær kontra forskel i væghøjde. Syd er den høje side. Vinduespartiet kan jo rykkes.
Og JA det er sikkert kedeligt. Men det er et egoist hus planlagt til MIG efter MINE behov. Jeg trives i det simple med rene kedelige linier. Praktisk, kvadradisk, god. Lidt ligesom rittersport ;) Og ja så er jeg et ret kedeligt menneske generelt, men det har jeg ret godt med :-)
Kan du ikke understøtte tagspærene på væggen med de 3 døre?  Eller skal tagryggen gå i en bestemt retning. 
Klaestrup1978 skrev den 26-08-2025 14:51:16

Oops tanketorsk. Fladt tag med ensidig hældning 5 grader. Spær tværgående af hvor jeg forstillet mig bjælken skulle ligge. Havde tænkt kiler til spær kontra forskel i væghøjde. Syd er den høje side. Vinduespartiet kan jo rykkes.
Og JA det er sikkert kedeligt. Men det er et egoist hus planlagt til MIG efter MINE behov. Jeg trives i det simple med rene kedelige linier. Praktisk, kvadradisk, god. Lidt ligesom rittersport ;) Og ja så er jeg et ret kedeligt menneske generelt, men det har jeg ret godt med :-)

Så er det nemt nok. Der skal bare lægges en 9 m lang limtræsbjælke ind ca. midt i huset. Den lille stump væg mellem dørene bærer så en del af bjælken.

Bjælken skal naturligvis beregnes, men forvent ca. 115*400 er tilstrækkelig.

Selvbygger med stort S. 
Hvis jeg kigger på lillehedens tabel kan jeg "slippe af" med 115x433, 140x400 eller 165x400 og billede af toprem, bjælke samt 1 helt spær (der i øvrigt bliver nødt til at ligge med en afstand af 600 grundet valget af hunton undertag) og ja vil foretrække hældningen denne vej da der bliver terrasse til sydsiden (af tegningen)
Annonce
Superdiy skrev den 26-08-2025 15:06:10

Så er det nemt nok. Der skal bare lægges en 9 m lang limtræsbjælke ind ca. midt i huset. Den lille stump væg mellem dørene bærer så en del af bjælken.

Ja men så skal den vel stadig være bærende ikke ?

Klaestrup1978 skrev den 26-08-2025 15:54:01

Jo, men kun den væg der står vinkelret på drageren. Resten har ingen bærende virkning.

I øvrigt er det så simpelt et hus jeg ville spare alle rådgivere væk. Al dimensionering kan klares vha. tabelopslag.

Hvis du gennemfører byggeriet, og laver det hele selv kunne det være sjovt du oprettede et projekt herinde hvor priserne fremgik. Huset er så simpelt jeg vil tro det kan bygges for under 600.000kr alt incl.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 26-08-2025 16:16:37

Klaestrup1978 skrev den 26-08-2025 15:54:01

Jo, men kun den væg der står vinkelret på drageren. Resten har ingen bærende virkning.

I øvrigt er det så simpelt et hus jeg ville spare alle rådgivere væk. Al dimensionering kan klares vha. tabelopslag.

Hvis du gennemfører byggeriet, og laver det hele selv kunne det være sjovt du oprettede et projekt herinde hvor priserne fremgik. Huset er så simpelt jeg vil tro det kan bygges for under 600.000kr alt incl.

Det kunne jeg nok godt finde på :) Har en søster der er uddannet bygningskonstruktør og 1 der er tømrer, datteren er VVS'er, knægten er elektriker og jeg selv er maler. Så rådgivning kan jeg heldigvis få masser af til billige (læs ingen) penge ;-) Bliver dog nok nødt til at få det hele tegnet ind i CAD.

Er allerede ved at regne omkostninger ud for de forskellige lag af byggeriet. Den eneste ukendte faktor lige nu er jordskruerne, da det kræver en jordbundsundersøgelse OG den perfekte grund ude på Lars T's mark! Samt træk af vand,kloak og el fra vej.
Og tak for svar. Så kan jeg lige få rettet den væg til og så knalder jeg bare de vinduer ud på hver sin side af limtræsbjælken, der skal alligevel hænge en luft-til-luft enhed der ;)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også