Monteringshuller til lampe for tæt på udtaget - hvad er smartest at gøre?

Problem: Jeg er ved at montere en række lamper på en væg, men har problemer da monteringshullernene til lampeerne sidder for tæt på det stikdåseudtag, som jeg skal montere dem på. Skruerne tager simpelthen ikke ordenligt fat til at kunne bære lampen.

Jeg har researchet mig frem til at et monteringsbeslag kunne være en løsning, men det duer ikke rigtige, da lampen skal sidde monteret direkte på væggen (og ikke ovenpå et monteringsbeslag). Som i kan se de øvrige billeder, sad der tidligere en normalt dæksel, som jeg har fjernet, da lampen ellers sad forskudt på væggen, hvilket ikke var særligt pænt.

Mit bedst bud er, at jeg skal forstærke kanten af hullet, som jeg skal skrue skruen i. Nogen der ved hvordan jeg smartest gør det? (eller har andre gode ideer!?).

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken dåse er der i muren, hvis der er en? Du kan blive nødt til at fjerne den runde del vist på midterste billede. er det nok? Ellers må du fjerne lampeudtaget.
Afisoler lige det stykke kabel, der stikker ned i lampestedet.

fase
Hvad består din væg af? Er det en murstensvæg kan du sikkert blot bruge længere skruer, så skruen tager fat i væggen inde bag vægdåsen.

Søren O
Det er gips. Jeg skal bruge skruer op over 15 cm hvis jeg skal have fat i bagvedliggende væg. Var i Bauhaus og kigge efter nogen, men der er ingen i den diameter som jeg skal ha’ (under 0,5 cm) 
Jenneren skrev den 26-08-2025 14:55:18

Det er gips. Jeg skal bruge skruer op over 15 cm hvis jeg skal have fat i bagvedliggende væg. Var i Bauhaus og kigge efter nogen, men der er ingen i den diameter som jeg skal ha’ (under 0,5 cm) 

Når du nu siger, at du skal skrue lampen fast i en gipsplade, så prøv at bruge gipsdybel. 

Gipsdybel eller hulrumsanker

fase
Er det ikke bare en stump krydsfiner ind bagved
Annonce
Du kan bore huller lidt større. Dyppe almindelig rawlplugs i trælim og sætte dem i hullerne. Så kan lampen sættes op dagen efter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-08-2025 23:27:13

Du kan bore huller lidt større. Dyppe almindelig rawlplugs i trælim og sætte dem i hullerne. Så kan lampen sættes op dagen efter.
Godt råd men trælim hæfter dårligt mod gips og endnu ringere mod rawplugs i plastik. Gipsdyblen har måske en chance men tror det er for tæt ved kanten af hullet så gipsen flækker. Tror der skal en eller anden form for forstærkning til for at kunne give modhold på bagsiden af pladen - eg en klods krydsfiner.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH Måske har du ret, i teorien. Men jeg har med held brugt det flere gange. Limen hæfter dårlig på plast, ja vel men når det sidder i alle ujævnheder i plugs så kan det holde en lampe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for de gode råd. Jeg gik med træklodsen, som forstærkning på bagsiden, som det lykkes mig at komme i mål med i dag, selvom det var en besværlig mission. Jeg blev nødt til at lave en anordning, hvor jeg hev træklodsen mod bagsiden af gipspladen med noget snor, samtidigt med at jeg skruede skruerne i. Meget besværligt, men det lykkes til sidst og lamperne sidder godt nu. Endnu en gang kommer lav-det-selv (=jer) til undsætning - tak!

https://share.icloud.com/photos/0faWK1FBMWN_jwkPwbI4iWlmg 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også