Revner i sokkel / mur

Vores hus fra 60'erne slår desværre revner på langs gennem huset, både i ydermur og skillevægge. Revnerne er op til 5mm. Indenfor er det mit mål at få sat glasvæv op på alle berørte vægge og så håbe det bedste! Jeg vil nu i gang med at reparere soklen og ydermur mens det er sommer. Jeg har søgt i tidligere indlæg, men mangler svar på følgende (mange) spørgsmål:

Har jeg ret i, at en sådan reparation kun kan have til hensigt at forhindre fugtproblemer og ikke kan forhindre sokkel/mur i at revne samme sted igen?

Skal sokkelrevner repareres helt ned til bund af sokkel (der er et kridtlag 40cm under terræn)?

Hvor dybt skal jeg bore ind i revnerne i sokkel og i fuger?

Skal jeg bruge færdigblandet sokkelpuds, beton eller andet til soklen?

Er det rigtige at bruge mørtel med lidt cement i fugerne?

M.v.h.
Bent
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der sikkert sætningsrevner du har og disse opstår enten ved dårligt udført sokkel eller bevægelser i undergrunden.

Du kan ikke stabilisere bygningsdelene ved reparation men kun kåbe på at det holder et stykke tid og vil revne igen når bygningen bevæger sig.

Udvendige reparationer har således kun til formål at forhindre indtrængen af fugt m.m. og de indvendige er egentlig kun af kosmetisk art.

Reparer soklen til lidt under terræn (hvis du ikke har kælder) med færdigblandet sokkelpuds eller 1:3 sokkelpuds i så dybt som muligt (min. 3 cm).

Murværk kradses ligeledes ud til min. 3 cm og efterfuges med mørtel 1:10 (kontroller om der tidligere er anvendt strand eller bakkemørtel).

------------------
www.orla-nautrup.dk
Takker mange gange for det hurtige svar...
Så ved man da, hvad weekenden skal gå med!

M.v.h.
Bent
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis