Ny spot LED ikke samme farve hvid trods samme specs

Hej
Min ene spot på badeværelset var begyndt at blinke, så jeg har skiftet den ene for første gang efter at været flyttet ind i lejligheden.
Jeg har købt en spot LED med samme Lumen (350), Kelvin (2700) og 4,3 W. Begge GU10. Så jeg vil mene alt bør være identisk.

Det er dog ikke helt samme model, men jeg tænker den gamle spot er en lidt ældre model som ikke kan fås mere.

Før skiftet lyste alle identiske farver, men efter jeg har anvendt den nye er den en smule varmere/gul i farven. Kan det passe, når alle specs er identiske? Og hvad gør jeg så? Skifter alle 4-5 spots til den nye?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pærernes specs gælder sikkert kun når de er næsten nye.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Skift dem alle, så burde de være ens.

fase
Du har ret Fabrin. Som grafiker oplever jeg det samme. Det er umuligt at sammensætte tidligere LED belysninger med nuværende.

Skift hele l..... og få fred i din etiske sans.  
Er det fordi at selvom alt bør være ens er der marginalt forskel fra model til model? Eller fordi nye lyser kraftigere/anderledes end nogle der har været anvendt i en periode?

For så bør jeg da evt. overveje købe et stort lager af samme model nu her
De ny lyser sikkert en anelse kraftigere, mem der kan være en forskel i farvetemperauren.

fase
Annonce
Jeg ved ikke om det stadig er tilfældet, men da LED var nyt, kunne man opleve farveforskelle i pærer fra samme producent, samme model, samme spec., men forskellige produktioner. Det er sikkert blevet bedre, men man ikke kan nok ikke regne 100% med tallene (farve + styrke) fra producent til producent.

Mvh. AllanE
Sådan nogle LED pærer er alle lavet forskelligt. i modsætning til glødepærer som alle mere elelr mindre er lavet ens.

For LEDerne skal man kigge på:

• Farvetemperatur - Kelvin - hvor varmt elerl koldt lyset er. (2700k er som en mat gammaldags gldepære)
  • Lumen - Hvor kraftigt de lyser.
  • CRI/RA - Hvor gode de overordnet er til at vise alle farver. EN glødepære er 100. DE bedste LEDer komerm tæt på - sigt efter 90 elelr bedre
  • R9 - Hvor gode de er til at vise røde farver - selv de bedste LEDer er ikke i toppen her. SIgt efter 40 eller bedre.
  • MacAdam - Farvekonsistens - jo lavere jo bedre. sigt efter minimum 6.
Og så er der ting som om hvor meget de flimrer mm.

Det er de informationer som skal fremgå af den lovpligtige EU lysspecification som forhnalderen skal linke til på hjemmesiden/netbutikken.
2 LEDer fra samme producent og samme mærke/serie fra samme produktionsbatch (dvs købt samtidig) kan du forvente lyser tilpas ens til de tikek kan ses. Men skifter man mærke og model så kan man også se stor forskel. Specielt ved farvetemperatur og CRI/RA

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg har aldrig oplevet, at der var farveforskelle mellem pærer i samme serie, når de er nye eller brugt lige meget.

Pærer 'falmer' vel ligesom det meste andet. Du vil vel heller ikke forvente, at tapet eller tøj, der har været udsat for lys i længere tid, stadig har nøjagtig samme farve som da det var nyt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis