Tørstart af indenbordsmotor!?

Hej alle båd- og motorkyndige 

I går var jeg ude at se en brugt motorbåd fra 89 med indenbords original motor (Volvo Penta TAMD 31A), med henblik på køb. Båden står på land. Sælger insisterede på at tænde motoren, selvom jeg bedte ham vente til båden var kommet i vandet. Han tænder den, gasser op og slukker igen. Samlet 10sekunder. Det må formodes at sælger har tændt motoren på denne måde flere gange i forbindelse med fremvisning af båden til andre interesserede. Mit spørgsmål til jer nu er, kan motoren have taget skade af dette? Trækkes der ikke luft ind i systemet? Efter hvad jeg har hørt og kan læse mig til, må man ikke tænde en bådmotor på land uden først at tilslutte vand, hvilket han ikke havde gjort. (Motoren er efter sigende ferskvandskølet). Hvis jeg beslutter at købe båden, vil der da være noget jeg skal være extra opmærksom på/tjekke op på som følge af denne tørstartning?

- Annika 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På 10 sekunder bliver motoren slet ikke varm. Er motoren ferskvandskølet vil den højst sandsynligt også indeholde frostsikret kølervand mellem varmeveksler og motor. Når båden ligger i vandet , vil motoren pumpe “søvand” ind til varmeveksleren. Det eneste der kan ske er at impelleren i søvandspumpen kan blive ødelagt ved tørkørsel. Måske har bådejer frakoblet søvandspumpen - så sker der slet intet ved så kort opstart. Ekstra impeller til både ferskvandspumpe og søpumpe bør være i båden som reservedele.

Søren O
Hej Søren. Mange tak for dit svar med rigtig god og let forståelig forklaring. Tusind tak! Med venlig hilsen Annika
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis