Hjælp til ødelagt trægulv, kan jeg gøre noget?

Hej

Min kæreste og jeg blev for en måneds tid siden færdige med selv at slibe gulv og efterbehandle. Vi er så netop gået i gang med at ordne væggene. Vi havde lagt pap ud, og sat malertape på, som vi så har fjernet i dag (efter 4 dage), og kan så se, at tapen har fjernet ludbehandlingen/lak, der hvor det har siddet.

Info: gulvene er fyrretræsgulve, der er slebet ned og har fået hvid lud og 3 gange mat lak (Faxe hedder mærket vistnok)

Mine spørgsmål er derfor:

1: Er der nogen måde, hvorpå vi kan “sjat” reparere det? Eller skal vi starte helt forfra med gulvene?😩

2: Hvad har vi gjort galt? Vi har netop valgt lak som færdigbehandling, fordi det skulle være slidstærk, så bliver lidt nervøs for holdbarheden, da det skal være børneværelse. Det har stået 5 uger siden færdigbehandling og indtil der kom malertape på.

Håber virkeligt nogen kan hjælpe🙏

//Anita
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Er du sikker på det ikke er klæberester fra tapen, renset benzin er god til at fjerne sådan noget, men test lige om gulvet kan tåle det, på et ikke synligt sted.

Vi prøver igen, i morgen --
Prøv med viskelæder først..

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for råd☀️

Det ligner desværre, at det ikke er taperester, men desværre selve underlaget der er kommet med af
Hvis det er ludbehandlingen der er trukket med af så er det forarbejdet det er galt med - eg hvis der har været olie eller lak på tidligere og det ikke blevet slebet ordenligt væk for så kan luden ikke trænge ned i træet. Skibslak er f.ex vanskeligt at fjerne ordenligt pga meget god indtrængning og særdeles god vedhæftning.

Som det er nu kan du lave en plet-prøve et sted hvor du starter forfra med afslibning, lud og lak, men det kommer til at blive svært at ramme samme nuance på hele gulvet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Både viskelæder og renset benzin plejer at være rigeligt til at fjerne rester af tape. Gulvet er også jævn ludbehandlet, så det er nok ikke rester af olie eller lak der er synderen. 

Du nævner at det er underlaget (lakken?) der kommer af, og så er jeg bange for at rester af lud ikke er fjernet godt nok så lakken ikke binder ordentligt.

Du må nok indse at lakken heller ikke binder på resten af gulvet. Lav en prøve med tape et diskret sted. Trækkes lakken også af der, er der desværre ingen anden mulighed end starte forfra.

Husk denne gang at fjerne al overskydende lud grundigt inden der lakeres.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også