Lave indervæg af porebeton

Hej

Jeg vil lime porebeton indervægge op i min kommende festsal.
Ydervægge, dobbeltmuret uden mellemrum, er lidt skæve, kalkede og med gammel puds hvor jeg fjerner det der er løst.
Kan jeg lime porebeton op af væggene, selvom der nogle steder stadig er kalket på væggen?
Altså kan limen klæbe på en kalket væg, eller kan jeg køre noget mørtel på?

Mange hilsner
Polite

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Porebeton benævnes også som siporex eller multiblokke. 
Den lim som hører til porebeton limer langt bedre end mørtel. Det vil ikke hæfte ret godt på en kalket overflade, så lige der skal der hugges lidt. Det kunne være at det skal sættes sammen med nogle klatter. 
Hvis væggen er ret skæv så skal porebeton vel stå lige. Så det er spørgsmålet om ikke du så skal bruge en slags små mur bindere som holder den nye væg sammen med den oprindelige. Det kommer jo mest an på hvor skæv den gamle væg er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, tak, ja der er 60 m2 væg så der skal hugges meget.
Jeg kan se at der laves nogle “vinkeljern” som fungere som bindere. De skal fæstes på ydervæggen og lægges i fugen imellem blokkene af porebetonen.
Udfordringen er at inder væggen ikke bærende, så den skal fastgøres godt og grundigt til udervæggen, så den ikke står og kan bevæge sig.. den ene væg er 17.5 m. Lang, uden støtte, så der skal nok bruges en del bindere..
Tror nok det bliver bedre og mere lige, hvis det kan holde 🙄

Mange hilsner
Polite

Man må gå ud fra at inder og ydervæg holdes sammen. Enten ved den lidt  "moderne" metode med murbindere eller med den mere  gammeldags med nogle sten der vender den anden vej. Altså så kopstene ( 1/2 sten) sidder i både inder og ydermur. Så jeg ville nok bore nogle lange skruer ind i væggen lige over hver række multiblok. Så banke et hak i næste blok, så hovedet på denne skrue blev limet med i fugen. Ja der skal mange skruer bores ind, men med en god borehammer tager det ikke mange sekunder pr. stk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Når nu muren ikke egner sig til at lime plader direkte på, har du så overvejet 50 mm flamingo bag den nye væg, - naturligvis hermetisk lukket i toppen. Altså nu du alligevel skal sætte dem efter en snor, og ikke bare kan klaske dem på den eksisterende mur.

ev elmand skrev den 24-08-2025 23:27:11

Man må gå ud fra at inder og ydervæg holdes sammen. Enten ved den lidt  "moderne" metode med murbindere eller med den mere  gammeldags med nogle sten der vender den anden vej. Altså så kopstene ( 1/2 sten) sidder i både inder og ydermur. Så jeg ville nok bore nogle lange skruer ind i væggen lige over hver række multiblok. Så banke et hak i næste blok, så hovedet på denne skrue blev limet med i fugen. Ja der skal mange skruer bores ind, men med en god borehammer tager det ikke mange sekunder pr. stk.

Det gør de, altså kop stenen ligger på tværs - muren er massiv. Jeg mener det hedder dobbelt muret… men det ved jeg faktisk ikke.

Murstens muren skal nok blive stående, og jeg vil bruge de vinkelbindere som anbefales. Der kan skrues ned i blokken også. Tænker også at jeg vil armere hvert skifte. Det tager ikke lang tid i håndstrøgne 150 år gamle sten :-)

Mange hilsner
Polite

Annonce
djaydjay skrev den 24-08-2025 23:48:32

Når nu muren ikke egner sig til at lime plader direkte på, har du så overvejet 50 mm flamingo bag den nye væg, - naturligvis hermetisk lukket i toppen. Altså nu du alligevel skal sætte dem efter en snor, og ikke bare kan klaske dem på den eksisterende mur.

Hej djaydjay.

Ja, det har jeg overvejet - eller rettere jeg tænkte i nogle bats. Men jeg har læst mig til, at hvis jeg isolerer for meget indvendigt, særligt i en gammel massiv mur, risikerer jeg at lave en kondens i væggen med risiko for nedbrydning af væggen. Hvis der skal isoleres indvendigt, så skal der laves en beregning på hvor meget eller lidt, ydervæggen kan tåle. Derfor vil jeg bruge nogle porebeton blokke som ikke isolerer synderligt meget.
Målet er egentlig blot at få en rimelig ret indervæg som jeg kan male med diffusionsåbent murmaling.

Mange hilsner
Polite

Hvis du vil bruge det som festsal skal det vel kunne varmes op? Porebeton direkte på en dobbelt teglmur isolerer ikke meget.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja det skal jeg lejlighedsvis, med radiatorer på væggene. Gulv og loft har hhv 350 og 400 mm. Isolering, men jeg er med på at væggene ikke bidrager til varmeregningen…
Jeg vil bare nødig lave fugt i ydervæggen.
Skulle jeg isolerer ydervæggen burde det blive udefra, men det vil ødelægge udtrykket i den gamle bygninger.

Mange hilsner
Polite

polite skrev den 25-08-2025 17:17:14

Ja det skal jeg lejlighedsvis, med radiatorer på væggene. Gulv og loft har hhv 350 og 400 mm. Isolering, men jeg er med på at væggene ikke bidrager til varmeregningen…
Jeg vil bare nødig lave fugt i ydervæggen.
Skulle jeg isolerer ydervæggen burde det blive udefra, men det vil ødelægge udtrykket i den gamle bygninger.

Det kunne være en ide at få den beregning lavet først istedet for sidst. Om ikke andet så har du jo br18 isolering i tag og gulv. Det havde da været glimrende for fremtidigt salg at væggene fulgte med - og varmeregningen bliver mindre 

HrT, det har du fuldstændig ret i - det burde jeg!
Men hvem kan foretage sådan en beregning på en gammel staldlænge?
Bauroc laver en plade som de kalder Renove - som med - 5,8 gr. Udenfor, ikke isolerer bedre, end at frosten bliver ude i ydervæggen - måske skulle jeg blot bruge den. Men den er konstrueret til at lime på en nypudset lige væg…
Nogle forslag til hvem jeg kan kontakte, som kan beregne det?

Mange hilsner
Polite

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også