Flexslange isoleret med skum

I forbindelse med renovering af mit badeværelse i en lejlighed har entreprenøren lavet et nyt sænket gipsloft og tilsluttet en ny ventilator med flexslange til aftrækskanalen (muret kanal). Det ser bare helt forkert ud. Han har savet op igennem det sænkede loft, også gennem stålet, og selve slangen er sat på plads i aftrækskanalen med hvad der ligner PU-skum. 
Hvad ville være den rigtige løsning her? Og hvordan kan man bedst fjerne skummet?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis produccenten af de stålprofiler og loftet ikke har et problem med at der er skåret i dem på den måde er det ok. Ellers ikke.

Mht kanalen i væggen skulle der have været anvendt korrekt flange mm til fleksrøret så det slutetr tæt til den eksisterende firkantede kanel og kunne tages fra igen. Ekspanderende skum sådan et sted vil være modtagelig overfor fugt. Men det er hurtgiere at gøre som entreprenøren har gjort - men ikke fagligt ordentligt.

Det er som udgangspunkt heller ikke lovligt at tilslutte sin egen ventilator til de naturligt ventilerede aftrækskanaler i ældre lejligheder fordi ventilationen fra de andr elejligehde rpå strengen påvirkes elelr måske endde går den modsatte vej. Der kan være enkelte udtagelser, hvor man fx har sin egen kanal fordi man bor i gammelt loftsrum lavet til lejlighed og andre unikke situationer.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Stort tak for svar, buller27. Det er tilladt at tilslutte sin ventilator til aftrækskanalen i huset, heldigvis.
Galvaniseret skrev den 23-08-2025 19:09:50

Stort tak for svar, buller27. Det er tilladt at tilslutte sin ventilator til aftrækskanalen i huset, heldigvis.

Må jeg spørge hvordan der er opnået tilladelse til det? Det er jo ikke noget ejerforeningen kan give tilladelse til. Der skal være en masse tests og dokumentation til.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er ofte en kanal op fra hver enkelt lejlighed. Er det tilfældet så kan ejerforeningen ud fra det give tilladelse. 
Er det en fælles kanal så vil der blive adskillige klager over at din frikadelle dunst havner i de andres køkkener. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-08-2025 22:54:03

Der er ofte en kanal op fra hver enkelt lejlighed. Er det tilfældet så kan ejerforeningen ud fra det give tilladelse. 
Er det en fælles kanal så vil der blive adskillige klager over at din frikadelle dunst havner i de andres køkkener. 

Tænker du på aftrakskanaler hvor hver lejlighed har egen kanal frem til et punkt, hvor det så samles til en der går til taget? Eller hvor hver bolig har seperat kanal helt til taget?

Ejerforeningen kan stadig ikke give tilladelse - det hører under Social & Boligstyrelsen. Det skal dokumenteres at det ikke påvirker det naturlige aftræk for nogen som helst i byggeriet. Og sætter man så en aktiv ventialtor på et eksisterende passivt ventileret system så skal hele systemet for den lejlighed overholde BR18 krav mht samspil med eventuel emhætte med sug osv. Det er "herrebøvlet" for at sige det mildt.

Annonce
Jeg ser lejligheder hvor der er kanal fra hver lejlighed. 
Jeg mener ikke du har ret i din konklusion. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-08-2025 22:54:03

Netop. Jeg burde måske have skrevet skakt, fordi der er flere og forskellige kanaler. Jeg læste op på dette inden renovering. Jeg kunne heller ikke finde en godkendt måde, hvorpå en emhætte ville kunne tilsluttes en kanal eller udkast til det fri. Til det kommer krav om afstand til blus mv.

ev elmand skrev den 24-08-2025 00:44:11

Jeg ser lejligheder hvor der er kanal fra hver lejlighed. 
Jeg mener ikke du har ret i din konklusion. 

Hvis det er individuel kanal fra bolig til tag så er det selvfølgelig ikke et problem for naboer - omend BR18 stadig skal overholdes mht alt det andet om luftudskiftning mm. Og at sætte en ventilatoer i en kanal med 15m over til det fri skal saftsusemig være en kraftig ventilator.

Det er ikke min konklusion - det er vejledning Social- og Boligstyrelsens omend nogle år gammel. De er dog langsomme til at svare i modsætning til SIK hvis man skal have ngoet bekræftet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også