Omfugning af hus fra 1967

Mine fuger begynder at blive porøse, så jeg skal have dem skiftet og vil gerne selv gøre det lidt ad gangen.

De oprindelige fuger er brune, men vores tilbygning har grå fuger, hvilket jeg gerne vil fortsætte med.

Men – hvilken mørtel skal jeg bruge for ikke at skade murværket?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal kradse de brune fuger ud med en egnet maskine, og i mindst 20 mm dybde. 
Det med at lave det "lidt ad gangen" er ikke helt godt. Du skal minimum lave en hel side ad gangen, ellers får du nemt farveforskel på fugningen. Ligeledes skal du være meget omhyggelig med blandings forhold. Det måler op i præcise beholdere ved hver blanding. 
Det er ikke nemt at sige hvad der er fuget med i tilbygning. Det kan være almindelig bakkemørtel med cement 15 :1.Du skal i så fald ikke bruge Rapid cement med enten basis eller endnu bedre Mester cement. Den sidste har den længste hærdetid hvilket er godt når man ​fuger. Her varer en blanding jo ret længe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er netop blandingsforholdene jeg er nysgerrig på – og om det er kalkmørtel eller om der må være cement i.

Men der skal jeg måske have fat i en murer?
I1967 vil man typisk have brugt kalk mørtel tilsat cement, enten bakkemørtel (Mest almindeligt) eller strandsandsmørtel.

Tænker tørmørtel  i poser giver det mest ensartede udsende, da der kun skal tilsættes vand, hvilket jo er nemt at dossere ens.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal jo have samme type, som brugt til tilbygningen, - måske en murer udfra alderen på den, kan sige det ret præcist.

Og så vær rigtig omhyggelig med at fuge "rent", altså undgå det kommer på stenene.
En omfugning kan få muren til at stå rigtig flot, men det kan også komme til at se forfærdelig ud, hvis der er kalkslør udover det hele. Og det er ikke alting, som lige kan reddes med noget saltsyre, - langtfra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis