Vi varmer huset op v.h.a. et MGM pillefyr. Desuden har vi et 6Kw solcelleanlæg.
Nu varsler man at fjerne elafgifter, så strømmen på gode dage bliver prismæssig overkommelig.
Det ærgrer mig at se vindmøller parkeret, imens jeg brænder piller af. Det kan overordnet set ikke være en god ide for miljøet.
Min varmtvandsbeholder indeholder desuden en elpatron, så vi kan lave varmt vand, såfremt pillefyret har en 'dårlig dag'.
Så tænker jeg - at kunne monitere den aktuelle elpris, så man kan slå over på elvarme, når prisen når under et vist niveau. Jeg har dog endnu ikke regnet ud hvor Kwh prisen bliver billigere end prisen på piller, men den er selvsagt interessant.
SÅ - med noget elektronisk pris-monitering, kunne jeg tænke mig at det automatisk skulle kunne tænde for elpatronen i min varmtvandsbeholder, og via cirkulationspumpen lade pillefyret vide, at vandet nu holdes så varmt, at den ikke behøver at bidrage. Der skal blot være en 'kogende vand' afbryder kreds. Okay ikke helt kogende, men I ved hvad jeg mener.
Alt dette kræver vel kun en elpris her-og-nu monitor. Styringsudgange fra boksen til at tænde/slukke for strøm til varmtvandsbeholderen, og selvfølgelig sikre at det ikke koger over på en super god dag.
SÅ - findes det?