Pillefyr eller elopvarming afhængig af elpriser

Vi varmer huset op v.h.a. et MGM pillefyr. Desuden har vi et 6Kw solcelleanlæg.
Nu varsler man at fjerne elafgifter, så strømmen på gode dage bliver prismæssig overkommelig.
Det ærgrer mig at se vindmøller parkeret, imens jeg brænder piller af. Det kan overordnet set ikke være en god ide for miljøet.
Min varmtvandsbeholder indeholder desuden en elpatron, så vi kan lave varmt vand, såfremt pillefyret har en 'dårlig dag'.

Så tænker jeg - at kunne monitere den aktuelle elpris, så man kan slå over på elvarme, når prisen når under et vist niveau. Jeg har dog endnu ikke regnet ud hvor Kwh prisen bliver billigere end prisen på piller, men den er selvsagt interessant.

SÅ - med noget elektronisk pris-monitering, kunne jeg tænke mig at det automatisk skulle kunne tænde for elpatronen i min varmtvandsbeholder, og via cirkulationspumpen lade pillefyret vide, at vandet nu holdes så varmt, at den ikke behøver at bidrage. Der skal blot være en 'kogende vand' afbryder kreds. Okay ikke helt kogende, men I ved hvad jeg mener.

Alt dette kræver vel kun en elpris her-og-nu monitor. Styringsudgange fra boksen til at tænde/slukke for strøm til varmtvandsbeholderen, og selvfølgelig sikre at det ikke koger over på en super god dag.

SÅ - findes det?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din varmtvandsbeholder (vvb) indeholder kun dit varme brugsvand, og kan ikke bruges til at varme huset op.
Husk på brugsvand og opvarmningsvand er 2 forskellige kredse, som ikke har nogen forbindelse (ellers ville der komme radiatorvand ud af bruseren).
Ok, der kan måske trækkes lidt varme ud af vvb via den spiral i den, som opvarmer den via fyret, men ikke noget som kan varme huset, - måske det kan trække lidt gulvvarme i et lille badeværelse.

Hvis du kun vil opvarme brugsvand, så kan det nok lade sig gøre at lave noget styring, men gevinsten i forhold til træpiller vil være lille. 
Tænker du allerede nu kører med noget time-drift morgen og aften på MGM-fyret i sommerhalvåret, der kan du evt blot vælge at køre med el-patron i dagtimer til opvarmning af brugsvand, med noget timerstyring som begrænser til de billige timer, og så lukke vvb af til pillefyret.
Det afhænger selvfølgelig af om der bruges mere varmt vand om morgenen/aftenen end vvb indeholder, ellers vil fyret skulle supplere der.
Jeg kender ikke et system som kan monitorere elpriser, og lade dem komme ud som el signal. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis