Indstøbning af varmeslanger i betonvæg / betonelement

Hejsa alle LDS’er

I forbindelse med etablering af gulvvarme bestående af varmeslanger nedstøbt i nyt 120 mm betongulv har jeg brug for at føre varmeslangerne over loft frem til gasfyret. Når jeg skal have varmeslangerne ført fra det nye betongulv og op på loftet, så er det min hensigt at fræse dem lodret ind i en af væggene, som er et betonelement (typehus fra 2006). Slangerne er ø20 (vistnok ø22 udvendigt), og jeg agter at fræse to stk. 40 mm dybe riller med en bredde på 50 mm svarende til to slanger i hver rille, idet der er to varmekredse, dvs. to frem og to returslanger.

Hvad tænker I overordnet om den plan?

Rillerne skal selvfølgelig støbes til efterfølgende. Jeg finder en passende mørtel eller lignende. Kan der mon være risiko for, at det, jeg fylder i, revner, når der kommer varme – og tryk! – i slangerne, eller udvidder slangerne sig mon så lidt, at det ikke får fyldet til at revne?

På forhånd tak for jeres interessante bemærkninger.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er fint.
Vi har også slanger fra gulvvarme som går op igennem en væg - henover et loft, og ned igen til varmepumpen.
Du kunne jo for at undgå udvidelser af slangerne ved opvarmning bruge rør i rør. Så er de også til at skifte, hvis det sulle blive nødvendigt. Du lukker rillerne med en blanding af sand og cement. Det passer til væggen af beton.

fase
Overordnet lyder det som en fin plan, en fræsedybde på 40 mm virker dog ikke af meget. Der vil altid sidde lidt materiale tilbage i rillen efter at der er hugget ud med mejsel, så med en rørdiameter på 22 mm vil der måske kun være plads til 10-15 mm mørtel eller så. Normalt skæres riller til VVS med en dybde på 60 mm (40-45 mm for elinstallationer) hvilket sikrer et tykkere mørtellag.

Med venlig hilsen

Anders

Tak til jer alle for super relevante svar.

Rør i rør (eller slange i rør, ville det være) giver ikke rigtigt mening, for jeg vil lade slangerne køre op fra gulvet og ind i væggen under gulv-koten, således at slangerne er enten helt støbt nede i gulvet eller helt støbt inde i væggen. Det vil således aldrig være muligt at skifte slangerne, medmindre jeg også hugger gulvet op. Den situation forventer jeg bestemt ikke at komme i.

60 mm synes jeg, yder voldsomt dybt, når vægelementet kun er 100 mm, men jeg har da også mine bekymringer ift. et ret tyndt dæklag, hvis rillen kun er 40 mm dyb. Tror umiddelbart at jeg vælger at skære 50 mm ind - efter at have læst i tråden her.

Thomas_Mygind >> Kan du huske, hvor dybt dine slanger er fræset ind i væggen?

For at kompensere for det ringe dæklag, så overvejer jeg at bruge fliseklæber til at lukke rillen med. Fliseklæber er jo sygt stærkt.

For ​at "sikre" lidt mod revner i ​dæklaget pga. ​slangernes udvidelse, så tror jeg, jeg ​dækker slangerne med noget ukrudtsdug. Så kan slangerne ekspandere ind i dugen, uden at påvirke dæklaget (eller i hvert fald med reduceret påvirkning). Der er jo nok kun tale om få hundrede dele mm udvidelse af diameteren.

​Yderligere kommentarer modtages med allerstørste ​interesse :-)

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Mon ikke det er letbeton vægge du har. Jeg mener ikke det er bedre at bruge fliseklæb. For det første er det vanskelig at styre, da det er flere timer om at hærde, så det løber hele tiden langsomt nedad. For det andet så er det alt for stærk til den mur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand >> Tak for indlægget. Jo, det er letbeton. 

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Vores slanger i væggen er ikke fræset ind - det er træ/gipsvæg - men slangerne kan godt føres op og ned.

Der er mange mennersker som er bekymret for at man kan pumpe op og ned med ens cirkulationspumpe. I praksis så er der ingen trykforskel om man pumper op og ned, så længe der er vand i slangen pga. hæverteffekten.
Vi har fået nyt køkken for 4-5 år siden. I det gamle køkken var der en dobbelt mur, op i ca 150 cm højde. Imellem de 2 mursten havde jeg boret så der kunne "syes" 2 x 2 gulvvarmeslanger. Så var muren også varm.
Det var fa`me dejlig at sidde der med ryggen op imod en lun væg. Et under at man overhovedet kom ud på arbejde igen efter frokost  
Så hvis du kan ramme det så kunne det være nice at holde passende afstand imellem rørene så du kunne få glæde af varmen i muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også