Støttemur af brosten

Jeg skal til at lave en støtte mur af brosten... eller det er planen
Er der nogen der har nogle erfaringer med at lave støttemur af granitsten
Grunde til af valget er faldet på granit, er at jeg syntes det er pænest.
muren skal være ca en meter høj og kommer til at være ca 20m
Jeg ved godt at det vil være nemmere med diverse støttemurs beton sten.

Så erfaringer og gode råd...eller advarsler med kyshånd

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det brosten i størrelsen 21x14x14 cm ?
Når den skal være 1 meter høj ville jeg støbe en fundament ned i frostfri dybde, og så lave så fundamentet går op bag brostenene et stykke op 60-70 cm, og så lime brostenene sammen med fliselim til udendørs.

Jeg lavede noget lignende men med beton "brosten"

Vi prøver igen, i morgen --
Brugte slidte sten er efter min mening pænest. Men de er som regel dyrere end nye. Når du skal bruge 10 tons, kan det godt blive noget af en udskrivning.

Jeg har ingen erfaring med at bygge en mur af brosten, men jeg forestille mig at det er en større udfordring end med helt regelmæssige betonsten. Fx at få en ensartet synlig mængde mørtel.

​Fremgangsmåden som je_ns skriver er den rigtige - og det holder.
Er det en fritstående støttemur, vil jeg anbefale et dræn bag for at modvirke vandtryk.
jeg har leget med tanken et par gange og har også forsøgt mig med et par skifter til en lille overgang i niveau i haven. det lignede L... en kombination af mine evner og nogen meget uens størrelser sten 

Der ​er masser af ​flotte billeder på nettet og en guide i Gør det selv bladet. Tror det kræver nogen relativt ensartede sten og en masse tålmodighed! Jeg har ingen af delene...

Det ville dælme være fedt hvis du giver det et skud! husk at dele nogen billeder herinde af resultatet :)

Mads

Slidte sten er klart dyrere. men beton støttemur sten er også ret dyre. men jo klart nemmere at arbejde med.
Jeg er i gang med fundament, med fundablokke Men når ikke helt ned i frostfri dybde. Muren er i min baghave på en skrående grund. hvor der bare er en bakke idag. håber på at det vil gå.  Vil jeg fortryde det? altså det med frostfri dybde.
Jeg er også mest bekymret for mine skills med at mure den op. Jeg har helt klart ikke de skills en rigtig murer har :-)
Fordelen med især slidte brosten er at de er ret fast valuta skulle man fortryde :-)
Annonce
Du vil fortryde at dit fundament ikke når ned til frostfri dybde. 
Da fundamenter nu er støbt, vil jeg anbefale du opfører støttemuren som et stendige - altså med knasfuge så de uundgåelige sætninger ikke bemærkes, men styrken bevares. 

Du kan med fordel også indsætte passende marksten mellem brostenene for at få kabalen til at gå op.

Et stendige har i sagens natur lettere drænforhold, men det har en støttemur ikke, så dræn må ikke undervurderes. 

På nettet findes utalligt anbefalinger afhængig af stenene, hvor hældningen og dræn nøje beskrives. 
Det er noteret.
Graver lidt dybere i det jeg ikke har lavet endnu 😭
Hey Per

Jeg har ingen praktisk erfaring med fundamenter og deres dybde så det ved jeg ikke om du vil fortryde :)

Jeg har dog været den heldige ejer af 40 meter støttemur i betonsten som var lavet med korrekt fundament, men uden dræn, som Rantzau også advarer imod, samt en meget begrænset bagstøbning. det holdt ikke...

MIn mur skulle bare holde en niveau forskel, du har jo en skråning at holde tilbage. Så hvis du går med en mur med mørtelfuger så ville jeg gøre som Jens beskriver samt sikre godt dræn.

Rantzau: Hvis man laver den med knasfuge, tænker du så ikke at muren skal have lidt hældning, altså ind imod skrænten for at det holder? 
Jo - det er korrekt. Der skal være en passende hældning ind mod skrænten. Det er en meget vigtig detalje du nævner der.

Jeg har brugt dage og uger på at studerer stendiger rundt i Store Dyrehave syd for Hillerød. De var anlagt i sidste halvdel af 1600 tallet under Christian 5. hvor hovedparten stadig er intakte. 

Kun hvor forhøjninger og manglende vedligeholdelse har skabt et stort vandtryk, er stendigerne skredet ud.

PS. Vandtryk er en af naturens kræfter jeg har den største respekt for.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis