Hjælp, elektriker!

Hej elektriker!
Jeg har 4 lamper tilsluttet i min gang, der alle hører til samme stikkontakter. De er alle med 5-leder kabel med Brun, Sort, Grå, Blå, grøn/gul. Jeg startede med at tilslutte 2 lamper, som virkede fint. Så frakoblede jeg de to sidste lamper, hvilket resulterede i, at de to første ikke virkede. Herefter prøvede jeg at tilslutte 2 lamper til, således at alle 4 lamper var tilsluttet, men det virker fortsat ikke. Jeg mistænker, at jeg ikke har fået tilsluttet den grå ledning korrekt. Har I nogle råd til, hvad jeg kan gøre?
Tusind tak for hjælpen!! Meget værdsat! 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På billede 1 - har du ikke fasen (den brune) tilsluttet jordklemmen? Og jorden sidder i fasen? De 2 billeder er hvert fald ikke tilsluttet ens
Tak! De er nu tilsluttet ens, men virker fortsat ikke. Er det fordi, den grå ikke er tilsluttet/lukket?

Hvad er det for en grå ledning du snakker om kan ikke se nogen?
Hvordan ser det ud nede i stikkontakten?
Jeg har svært ved at tage billede af den, men den sidder i udtaget. Har prøvet at markere den. Jeg ved ikke helt med kontakten, det må jeg lige tjekke :-)
Tak
Har du ikke en polsøger?
Annonce
Der er sikkert et sted hvor nulleder er blevet afbrudt. 
Er det den du kalder grå ( de bør være lysblå) så er fejlen jo der. 
Det kan også ske hvis man først ved afisolering har fået givet kobber tråd en lille ridse og derefter mosler med det, så kan der knække en ledning. 
Du må hive lamper ned, og tjekke om der skulle være afbrudt noget.
I øvrigt tænder lamperne ved afbryder og ikke ved stikkontakt. Ikke for at rette stavefejl blot for den præcise forståelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvilke ledninger var monteret, da de to første lamper lyste? Det må være de samme, der får alle til at lyse, hvis de skal tændes fra samme afbryder. Stikkontakten er der hvor du sætter støvsugeren til.

fase
Tak alle ​😊😊
hvis nulledningen er afbrudt, hvordan får jeg den tilsluttet korrekt? Tak 🙏🏻
EmilieKøge skrev den 21-08-2025 08:47:18

Tak alle 😊😊
hvis nulledningen er afbrudt, hvordan får jeg den tilsluttet korrekt? Tak 🙏🏻

Det er rimelig simpelt. Slut den afbrudte nul sammen med nullen, der hvor den er afbrudt. Eller har jeg misforstået spørgsmålet?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis