Varmegenvinding - erfaringer

Hej, jeg har set flere reklamer for varmegevinding/ventilation, etx Duka, AirPro etc 

Vi har et kælderværelse med tendens til dårligt indeklima og et andet værelse med uisoleret ydervæg og dertil kuldebro der skaber skimmel ved manglende udluftning.
Bedste løsning vil jo være ydre isolering, men som billigere alternativ ​virker de ​jo tillokkende.

Jeg kan jo sagtens høre på lovprisningerne på hjemmesiderne , men vil gerne høre folks egne erfaringer med disse.
Fungerer det efter hensigten?
Er der en opvarmningsgevinst?
Er støjniveauet velegnet til soveværelser?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har en lille Duka i et mindre værelse, det giver et bedre indeklima, der er vel som sådan ingen energigevinst, medmindre alternativet er en ventilator der suger varmen direkte ud  det fri.

Støjen genere mig ikke, men nu er det jo vidt forskelligt hvor meget vi opfatter støj.

Vi prøver igen, i morgen --
Da jeg fik bygget hus for cirka 25 år siden valgte jeg at få et Genvex anlæg, selvom det ikke var almindeliget den gang. Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, selvom du har fokus på Duka og tilsvarende.

Man skal være klar over at varmegenvinding kun virker på den ventilerede luft. Har man et hus hvor man aldrig lufter ud, vil et varmegenvinding øge omkostninger til varme. Man vil få luften skiftet ud, og selvom det gøres energieffektivt, vil det give en højere varmeregning. Hvis man lufter ud, og anskaffer sig et varmegenvindingsanlæg og stopper med at åbne vinduer vil man kunne spare på varmen. Men de fleste vælger at få en bedre ventilation end før, og så kan varmeregningen stige.
Eftermonterede anlæg bliver ikke isoleret så godt som nye anlæg, hvor rørene er isoleret med flere hundrede millimeter isolering. Så der skal man ikke man ikke regne med en varmebesparelse - tværtimod. Man skal installere et anlæg for at få bedre ventilation, ikke for at spare på varmen for det gør man næppe.

Jeg kan ikke høre mit anlæg i soveværelset. Hvis det står på maksimum og jeg ligger helt stille i sengen og lytter efter, kan høre en svag hvislen fra luftens bevægelser.  Det vil normalt kun køre på maksimum efter et bad. Det er på ingen måde generende.

Om det virker efter hensigten er afhængig af hvad man ønsker. Hvis man ønsker mere tør luft inde, virker det perfekt. Hvis man ønsker at spare på varmen, virker det meget dårligt.
Her taler vi om et par Duko murventilatorer med varmegenvinding. Overvejelser omkring varmebesparelse er naturligvis de samme, så man skal ikek regne med nogen besparelse den vej.
Om du kan vænne dig til støjen er lidt mere et spørgsmål om Det man kalder "mindset" Altså hvordan du indstiller din hjerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis