Blænde stikkontakt

Jeg har en væg bag komfuret med to stikkontakter. Jeg skal have væggen beklædt med tapet og synes to stikkontakter er lidt meget. Jeg vil derfor gerne gemmer ledningerne bag væggen, så man ikke kan se nogen stikkontakt mere. Er der nogen, som ved hvordan?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du fjerne stikkontakterne helt?
Så find ud af hvor strømmen til kontakterne kommer fra og afbryd det her, og træk ledningerne ud, så kan du lukke for hullerne det efterlader.

Dog er der et krav om et vist antal stikkontakter i et køkken, kan ikke huske hvor mange der skal være, afhænger nok også af hvor når huset er fra,  men det er der helt sikkert andre der kan svare på.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis der er sløjfet ledninger i stikkontakterne kan du ikke bare sløjfe stikkontakterne, fordi du så er nødt til at lave en ulovlig skjult samling.
Noget andet er kravet om antal stikkontakter i køkkenet. Så behold de to viste, men løs fra dåsen og tapetser væggen og skru dem fast igen. Køb evt. ramme og tangent samt afdækning i hvid udgave. 

fase
Bemærk at ovennævnte link til Sikkerhedsstyrelsen er nuværende lovkrav!

Der er, alt andet lige, ikke lovkrav om at ældre installationer, fra f.eks. 1969, løbende skal "op installeres" til nutidens gældende lovkrav.

På youtube.dk kan man finde videoer om dette emne, Steen Søgaard fra Sikkerhedsstyrelsen er ham der normalt forklarer om emnerne.
Nej, men laves der ændringer, som fx at fjerne en stikkontakt, skal ændringerne være i overensstemmelse med nuværende regler. Så man kan godt have et gammel køkken med 2 stikkontakter, der er lovligt, mens et tilsvarende køkken hvor der var 3, men hvor en stikkontakt er fjernet for nyligt, ikke er lovligt.  

De nuværende regler indholder undtagelser ved ændringer af bestående installationer, men der er ingen regler der tillader at fjerne stikkontakter, så man kommer under de nuværende krav.
Annonce
Du kan også få den flyttet hvis du syntes den sidder dumt der.
Der skal en elektriker til, men der er en lille opgave, når du alligevel skal have nyt tapet.
Jeg mindes ikke før at der er noget der har en stikkontakt for meget i et køkken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis