Tilslutning af amatur på eksisterende rørudtag

Hej LDS.

Jeg har et spa bad stående som jeg skal have koblet ​et armatur til. Problemet er, at der ikke ​umiddelbart er et ​udtag til rør i nærheden af den. Jeg har derfor tænkt på, om jeg kan slutte den til det eksisterende rørudtag i min brusekabine (se billedet). Jeg har overvejet ​at sætte et t-stykke på og så fører rør over til et ekstra armatur ved spaen. Jeg har også tænkt på, om jeg skulle sætte en lille lukkehave på, da der jo ikke behøver at være vandtilførsle over til spaen hele tiden, da den kun skal bruges engang imellem. Derudover tænker jeg også på, hvilket rørtype som ville være de smarteste at bruge.
Rent lovgivningsmæssigt, så jeg også i tvivl om, om det er lovligt at gøre det på denne måde, men ​jeg ved ikke helt hvordan det ellers skulle ​kunne laves.
​Tager gerne imod inputs 🤗
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det forstås sådan, at du skruer bl. batteriet af? . Hvis du fører en forsyning uden tryk, altså med faste lukkeventiler ved brusekabinen, kan du bruge enhver slange, men et system med konstant tryk til dit spa, kræver godkendt rør eller trykstabile slanger. Ps. sørg for at der ikke kan komme brusevand ind på 3/4" omløberne og ind i muren, hvis rosetterne fjernes. Hvad med en enkelt slange fra brusebatteriet, så er vandet også tempereret?

Det er helt rigtige forstået. Jeg overvejede ​nemlig at skrue blandingsbatteriet af og så tilkoble nye rør, via et t-stykke med lukkeventil. Det ville være nemmere at koble en slange direkte på det eksisterende blandingsbatteri. Problemet er bare, at der er ca. en 3-4 meter over til ​spaen, så tænker det lidt svært at finde brusesæanger i den længde + at det ville være rart nok at ​have et ekstra ​armatur/blandingsbatteri over ved spaen 🙂 
Ok, hvis du kører videre fra brusearmatur til et nyt armatur ved spa, er noget rustfrit med klemfittings nok det pæneste.
Bot du husker ingen galvanisering efter kobber og ​lovlig afstand til kontakter mv. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis