Hej,
Jeg skal have lavet en L terasse som jeg mangler noget hjælp til at planlægge rigtigt. Her er nogle facts :
- Murstenshus, den ene med kælder (venstre) og den nye tilbygning med krybekælder (top).
- Der er ca. 90-100cm fra fliseniveau til dør både på tilbygning og gammel hus.
- Krybekælder har en indgang som er på 110cm bred og ligger 83cm fra højre hjørne på tilbygning.
- Terrassen skal være 5,5m lang og 2m bred, ved køkkendør skal den være ca. 120cm bred, trapper kommer også ved at være ved køkken dør.
Jeg tænker at lave terassen af følgende :
- Robinie stolper 100x100mm, 90 cm gravet ned og højden skal være så terassen kan bygges ovenpå.
- Ipé terassebrædder
- Hårdttræ strøer (42x70) ved 50cm c/c
- Bjælker der forbinder stolperne
- Stolper med afstand mellem 1m og 1,1m c/c
Spørgsmål:
1. Hvilken bjælke dimension kan jeg bruge ved mur ?
2. Afstanden mellem stolperne er den for stor ? Jeg fik at vide hos robinie forhandleren at der skal være 60cm c/c men det lyder for mig at være meget tæt og vil give mig problemer med min krybekælder dør så jeg ikke kan åbne den under terassen.
3. Jeg tænker at enten forbinde alle stolperne med en bjælke eller dobbeltbjælke som det eksempel jeg har fundet på nettet (vedhæftet) i så fald hvilken bjælke bør jeg bruge ?
4. Hvis jeg også ønsker et let tag f.eks termotag hvad skal jeg være opmærksom på nu ? Kan jeg gøre klar til det så jeg kan ligge nogle stolper op til taget i så fald hvordan vil de blive monteret ? Ovenpå bjælkerne eller skal man købe stolper der er i sind fuld længde ?
Jeg har vedhæftet en skitse for terassen med stolperne, bjælken mod mur men uden bjælker der forbinder stolper, stolper og terassebrædder.
På forhånd tak,
John