Erfaringer med discount loftmalig?

Jeg har været ved at fikse lidt huller og revner i et gipsloft og skal have det malet...

Er der nogen, der har gode / dårlige erfaringer med billig loftmaling? Jeg er i gang med et større renoveringsprojekt og sparer, hvor jeg kan...

I Harald-Nyborg kan man få 5 l. Droppen for 98,- eller 5 l. Droppen Elegance produceret af Flügger for 248,-
I jem&fix kan man få 4,5 l. Stabile for 99,- eller 4,5 l. Luxi produceret af Dyrup for 248,-
Og ved Davidsen kan man få 4,5 l. Dyrup Ekstra dækkende for 295,-

Lofterne skal bare være hvide, og der er jo nok begrænset slid / berøring efterfølgende, så det skal bare være let at påføre og ikke skalle af, så er jeg tilfreds...

Giver det virkelig mening at give 3 gange så meget for andet end billigste?

Jeg har været ved at fikse lidt huller og revner i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal være ordentligt, skal der altid males to gange. Jeg kender godt bemærkningerne om at der skal males flere gange med billig maling. Jeg kan dog ikke genkende det. Jeg tror det er historier fra den gang billig maling var fyldt med kalk. Der findes utvivlsomt vægmaling, der er af ringe kvalitet, men der er meget langt imellem dem.

GodeVen skrev den 20-08-2025 08:14:29

Hvis det skal være ordentligt, skal der altid males to gange. Jeg kender godt bemærkningerne om at der skal males flere gange med billig maling. Jeg kan dog ikke genkende det. Jeg tror det er historier fra den gang billig maling var fyldt med kalk. Der findes utvivlsomt vægmaling, der er af ringe kvalitet, men der er meget langt imellem dem.

Det er også mit indtryk at de billige væg/loft malinger er blevet bedre, kan huske min datter for 20 år siden købte det billigste vægmaling i Harald Nyborg, det skulle have 5-6 lag før det dækkede, og da det var helt tørt kunne det ikke tåle selv en hårdt opvreden klud.

Så jeg ville ikke være betænkelig ved at købe hos jem og fix af den som kommer fra Flügger..

Vi prøver igen, i morgen --
Her er Tænks test af J&F’s stabile.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tænks test er med fokus på miljøpåvirkning.

Jeg har ledt efter noget erstatning til Gori 22 til udendørs træ. Gori 22 må ikke sælges mere. Jeg vil gerne have træbehandling med et kraftigt fungicid. Så hvis Tænk lavede en test af udendørs terpentinbaseret træbehandling ville jeg gå efter det med flest røde mærker. Hvis jeg var professionel maler og skulle male hver dag, ville jeg vælge ud fra andre kriterier end malingens kvalitet. 
Rantzau skrev den 18-08-2025 07:29:33

Nogle af mine bekendte brugte en billig maling til både loft og vægge. Det blev aldrig godt. Uanset hvor mange lag der blev påført, kunne underlaget anes gennem de mange lag af den billige maling. Hvad de brugte husker jeg ikke, men de endte med at bruge maling fra Dyrup.

Hvorfor bruge mange kalorier på en renovering, og så sparer et par håndører på den endelig finish?

Med alle de projekter der er, så løber "håndører" op og kan betyde noget andet der ikke kan laves...

Jeg har ingen planer om at spare på finish, men nu er det jo ikke ved alt, at dyrere betyder betydeligt bedre... Så det er jo netop derfor jeg spørger ;-)
Annonce
Omkring antallet af lag - så var den en undersøgelse i DR TV som sammenlignede billige og dyre malinger - og der var en malermester som fik lov til at prøve de forskellige produkter. Han sagde at alle de malinger han testede skulle have 3 gange med den store rulle for at de dækkede.

Så jeg tror ikke på at der skulle være mindre pigment i billigere malinger. Omvendt vil jeg tro at det gælder som med mange andre produkter - billige og dyre brands bliver lavet på samme fabrik - og ofte med samme recept - og så branded forskelligt ude i butikkerne. Prøv at se på etikketerne og se på hvor de er produceret - de er ofte produceret de samme steder.
En malermester er næppe upartisk når gælder test af billig maling. Malerfirmaerne bruger altid dyr maling for at kunne tjene ekstra på det. Så det er i deres interesse at billig maling får et dårligt ry. 
Bolius har også testet, se her

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Testen Bolius henviser til er lavet af Gør-Det-Selv. Det er værd at bemærke, at det kun er billig maling de har testet. Alt de har testet er til under 600 kr for 10 liter. Det er altså en test mellem billig maling og ekstrem billig maling.

Det dyre maling koster ofte over 1000 kr for 10 liter. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også