Guide til etablering af græsplæne

Hej,

Jeg har omkring 150 m2 som jeg gerne vil lave om til græsplæne. På området er der tidligere gravet faskiner ned og fjernet flere betonfundamenter. Derfor er området nu kuperet og fuldt med en blanding af jord, sand og sten. Det er lidt at overskue hvad processen vil være for at etablere et område hvor der der kan vokse græs. Det bedste jeg kan komme på en plan er at ​leje en minigraver og ​fjerne jord i en dybde af måske 20 cm og så køre frisk jord ind. Er det måden at gøre det ​på eller findes der en bedre måde? Der er begrænset adgang og den største maskine der kan komme ind er en minigraver.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror bare du skal have det hele jævnet ud, og have fjernet de største sten. Derefter fræses med en stennedlægningsfræser, så stenene bliver gemt væk. 

Søren O
Søren O skrev den 17-08-2025 17:15:03

Tror bare du skal have det hele jævnet ud, og have fjernet de største sten. Derefter fræses med en stennedlægningsfræser, så stenene bliver gemt væk. 

Det er lidt svært at vurdere, men jeg tror, at der skal køres jord væk for at få det i niveau. Højden varierer også med 10-30 cm indenfor et vilkårligt område på måske 5 m2. Så der er en del udjævning, der skal gøres. Er der en nemmere måde at gøre det på end med en minigraver?

Det nemmeste er helt sikkert minigraveren, men også er relativ stor udgift. Er det kun få m2, så kan du spare meget ved manuelt arbejde. At planere med en minigraver kræver erfaring, så det bliver sikkert billigere og meget bedre at leje en entreprenør nogle få timer.

Søren O
Enig med Søren, planering med minigraver er ikke så let :)

Jeg har ikke erfaring med en stennedlægger, så det kan jeg ikke udtale mig om

Hvis der er overhøjde, skal der selvfølgelig "jord" væk, men at grave 20cm ned og lægge ny muld på er dælme et stort arbejde, du skal bortkøre noget der ligner 20-30 kubikmeter og tilføre tilsvarende mængde muld. Græs er rimeligt taknemmeligt, så du kan slippe afsted med en "halvsløj" bund.

Den hurtige og dyre vej:
  1. Lej minigraver, to motorbøre og en container (og skaf to hjælpere!)
  2. husk, at når man graver jord op ekspanderer det ca. en tredjedel, og når man lægger jord på, komprimerer det tilsvarende…
  3. grav 10 cm ned under færdigt niveau og fyld containeren (alle kan lære at grave med en minigraver, planering er sværere)
  4. bestil et passende læs jord med grab og brug motorbørene til at køre det ind
  5. ret af i hånden, lav lidt overhøjde, 2-3 cm, det falder sammen med tiden
  6. så græs
Hvis du vil spare lidt penge og ikke er bange for lidt manuelt arbejde og ikke har travlt… så kan du jo tage det lidt ad gangen og rette et par kvm af når du har brug for at motionere ryggen 😊 
  • Grav området igennem med en spade i et spadestiks dybde
  • Fjerne alle større sten og murbrokker du støder på
  • Ret af men lad det være omtrent 5 cm over niveau, behøver ikke være så præcist endnu
  • Hvis du støder på noget god jord så gem det, kør det dårlige væk.
  • Find noget organisk materiale nær dig som er billigt. Hestemøg, overskuds”jord” fra gartneri, kompost fra din genbrugsplads. Det er lige meget hvad det er, bare det er organisk. Lad være med at bekymre dig om at der kan være ukrudtsfrø i, det betyder ikke noget
  • Udlæg et lag på 5-10 cm organisk materiale, det falder sammen og forgår når det komposteres i jorden
  • Lej en god kraftig fræser og fræs det hele igennem flere gange på kryds og tværs
  • ret af i hånden, lav lidt overhøjde, det falder sammen med tiden. Her skal du fjerne alle sten over et par cm. Gøres nemt med en rive.
  • Så græs
Der er masser af god vejledning på nettet til hvordan man bedst retter af inden såning. Om man skal tromle eller ej er der vist lidt delte meninger om…

Græs sås bedst i efteråret hvor jorden er varm og der begynder at komme regelmæssig regn. 

Uanset metode kommer du til at have en plæne med lunker og toppe efter et års tid, dem kan du rette af hvis du syntes.

God arbejdslyst
Mads
Jeg ville jænve niveauet og fjerne store sten/ting. 
Så rive sten væk større end 3-4 cm. 
Så så græs og vande/gøde.
Annonce
Thomas forslag er endnu nemmere og medmindre det er virkelig virkelig dårlig jord så skal det nok blive en pæn plæne med tiden. 

Det hele afhænger af hvor skidt det står til med jorden og om du kan leve med lidt forskelligartet udseende indtil plænen rigtigt er vokset til.
Tak for svar. Jeg starter med en minigraver og får rettet op så godt som muligt. Hvis jeg er dygtig og heldig er det tilstrækkeligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis