rund rygning til stejl tag

Hej! Jeg skal lægge rund metalrygning på taget. Jeg har fulgt montagevejledning for at lægge metalplader og det gik nogenlunde problemfrit, selvom jeg savnede mere udførlig info engang imellem. Nu er jeg kommet til at skulle lægge rygningen på taget og opdager at vindskeden stikker mindst 2 cm over rygningen, når jeg prøver at sætte rygningselementet på (se billedet hvor gavleelementet er sat på og et billede hvor gavlelementet ikke er på men man kan se bagsiden af vindskeden fra rygningssiden). Der står intet om det i vejledningen. Man skal have vindskeden 45-55 mm over lægter for at gavlinddækninger skal sidde ordentligt.(Billedet med målingen af vindskeden fra lægten er vedhæftet) Men det resulterer i at rygningen kan slet ikke komme over disse gavlinddækninger og vindskeden. Man slutter da ikke rund rygning inden vindskeden?! Der vil jo blive et sprække hvor vandet kan løbe ind! Jeg har kigget på forskellige video og der har de alle lavet snit i rygningen og ført det over gavlinddækninger og afsluttet med rygningskaps foran vindskeden. Men på alle video taget var mindre stejl og rygningen altid havde et sted hvor den lå højere end gavlelementer - hos mig ligger den under hele vejen igennem muligvis fordi taget er stejl og rygningen sætter sig dybere ned på taget. Hvad gør jeg? Please hjælp!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan få det runde rygningselement hvor der er lukket i enden, både med lige/lodret og afrundet ende, så tror det er meningen at rygningen skal køres ud over gavlens beklædning, sådan er det også ved de fleste andre tagdækninger.
Hvis jeg skulle gætte ud fra det så er din gavl enten for langt oppe, eller din rygning for langt nede.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svaret. Ja, så langt er jeg også nået frem til. Men rygningen sidder lavt fordi tag er "for spids" så rygningselement kommer lavere ned end på de fleste tage - og jeg kan ikke ændre på taghældning. Og vindskede sider for højt pga krav for at gavlinddækninger kan sættes på. Men der må jo være nogen som havde lignende problem før - det kan ikke passe at jeg alene i hele Dk har for spids tag (den er 45 grader!) og prøver at lægge metrotile bond på det tag med dertilhørende inddækninger og rygninger!
Vinklen på taget har ikke noget at sige, højden på rygningen styres jo via beslag til kiplægten.
Eftersom det hele ligger lavere er din gavl for høj, Decra skriver jo også at den i montageguiden at den pæneste afslutning laves ved at afkorte på udhænget, s23.

https://www.decra.dk/fileadmin/Arkiv/pdf/Brochurer/Decra_1.3.2020_web.pdf

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis