Carpot med Skur

Hej Folk :) .

kan jeg godt bygge en carport med en skur (jeg skal bruge den  som en kontor )  i skel eller meget tæt på hæk ?
hvis ja ? skal jeg selv ansøge til aarhus kommune før eller efter ?

den billedet med carport er AI generated ;)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er klare krav men umiddelbart ja, afhængig af lokalplan mv. Hvis opvarmet skur 0-15 grader. Du må ikke bygge beboelse klods op af naboen og får nok også knas med kravene til isolering vs loftshøjde
Du kan opføre småbygninger (carporte, skure mv.) på grunden uden byggetilladelse, så længe det samlede areal ikke overstiger 50 m² (samlet for matriklen). Disse bygninger skal som udgangspunkt placeres mindst 2,5 m fra skel. Hvis de placeres tættere på skel, gælder særlige regler: maks. 2,5 m højde, ingen vinduer mod skel og væggen skal udføres brandmæssigt korrekt.

Et skur der anvendes som kontor betragtes dog ikke som udhus, men som beboelse/erhverv. Her kræves altid byggetilladelse, uanset størrelse og placering. Grænsen går ved anvendelsen: et udhus er til opbevaring eller hobby, mens rum til ophold (arbejde, bolig, gæsteværelse mv.) regnes som beboelse.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
ATCM skrev den 16-08-2025 08:16:57

Du kan opføre småbygninger (carporte, skure mv.) på grunden uden byggetilladelse, så længe det samlede areal ikke overstiger 50 m² (samlet for matriklen). Disse bygninger skal som udgangspunkt placeres mindst 2,5 m fra skel. Hvis de placeres tættere på skel, gælder særlige regler: maks. 2,5 m højde, ingen vinduer mod skel og væggen skal udføres brandmæssigt korrekt.

Et skur der anvendes som kontor betragtes dog ikke som udhus, men som beboelse/erhverv. Her kræves altid byggetilladelse, uanset størrelse og placering. Grænsen går ved anvendelsen: et udhus er til opbevaring eller hobby, mens rum til ophold (arbejde, bolig, gæsteværelse mv.) regnes som beboelse.

Mvh. 

Tusind tak for svaret .har lige lige kigget på vores park lokale regler og fundet den her (se vedhæftet)

Betyder det at jeg skal bygge den 0.5 meter fra hæk eller den grøn skel ?
Som jeg læser teksten er det 0,5m fra skel mod stier og grønne områder. Så mod vej kan være undtaget.

Det er dog meget normalt med en byggelinie x antal meter fra vej i lokalplaner.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Det betyder at sekunder bebyggelse skal opføres mindst 0,5 fra skel.

Og ATCM har ret i reglerne for sekundær bebyggelse som stadig skal overholdes. Herudover også reglen med maks. samlet længde på 12 meter ved bebyggelse nærmere end 2,5 meter fra skel.

Herudover er et kontor et opholdssted. Kontor skal som min opføres 2,5 meter fra skel. Herudover skal et kontor opvarmes. Der er herfor regler om isoleringsmængde. Lofthøjder, indretning og mere.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Annonce
ATCM skrev den 16-08-2025 14:05:43

Som jeg læser teksten er det 0,5m fra skel mod stier og grønne områder. Så mod vej kan være undtaget.

Det er dog meget normalt med en byggelinie x antal meter fra vej i lokalplaner.

Mvh. 

ok tak men skal jeg ansøge om tilldalese før eller efter ? jeg skal nok bygge carport 0,5 fra skel

Du skal anmelde byggeriet, med tegninger mv. Men det er op til dig at overholde alle love og paragraffer.

Da jeg byggede min carport med skur på lige knap 50 m2 var reglerne man skulle anmelde det, så havde kommunen en frist til at svare om det var ok..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis