Køkkenø - fast sokkel eller ben

Ifb. med vandskade fra en utæt opvaskemaskine skal vi have skiftet gulvet i hele køkkenet samt ny sokkel på vores køkkenø som idag er/var fast.  

Det bliver umiddelbart noget pangel for at sige det på godt jysk at øen skal ned, men forsikringen er inde over, og dækker. Jeg er blevet foreslået en køkkenvogn mens alt udtørre, men jeg har så istedet foreslået håndværkerne at øen genmonteres straks efter nedtagning på sokkelben. Dette for at vi kan fortsætte hverdagen uden stress med en køkkenvogn, samt for at fremadrettet kunne skifte sokkelen eller andet hvis noget skulle ske igen. 

Jeg syntes ideen er god, men nu har andre bekendte håndværkere jeg har luftet ideen for sagt at det ikke bliver stabilt som før og en tackling af ungerne kan sende køkkenet ud af position. 

Er det noget juks, eller vil det blive godt nok? Øen er 2,8m brede og består af 2 x 80cm skuffeskab i og 2x 60cm skabe samt yderligere 2 80cm halvdybde skabe. Jeg ville jo tro den vægt ville få det til at stå stabilt nok
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kender jeg ikke dine børn men nogen gange går det jo hårdt for sig når børn leger eller skal markere hvor de hver især er i hierarkiet, så tror godt den kan blive slået ud af kurs men så kan den vel blive flyttet på plads igen, så det vil jeg ikke være så bekymret for. Jeg ville tænke mere på alt det skidt og møg der ryger ind under skabene når køkkenøen står på ben og som man ikke ser når man går rundt i køkkenet, men så snart man sætter sig ned for at spise så ser det ikke så fedt ud. Bare mine 0.02$.
Vi har en lang køkkenø i dobbelt bredde, ingen problemer med at det står på ben og er stabilt. Det er ikke så meget skabe (og bordplade) som det er vægten af indholdet der gør at det er stabilt.
Ift rengøring så er det jo netop muligt at gøre rent under når soklen står på ben, forplade klikkes jo fast og kan let af/genmonteres, har også selv monteret tætningsliste på vores så det er minimalt hvad der kommer ind under.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Da vi fik lavede nyt køkken sidst for ca 8 år siden lavede jeg en køkkenø på hjul. Dette har vist sig at virke rigtigt godt uden på nogen måde at være ustabilt. Oprindeligt blev øen lavet som en midlertidig løsning under opsætning af køkken men det viste sig at være en god ide at den blev permanent og efterfølgende lavet ​pænere/permanent og med rigtig bordplade på top.

Vores modul er 4 x 37cm dybe skabe der står ryg mod ryg. Skabe står på en krydsfiner plade hvor der er hjul under krydsfiner pladen. Der er under skabe monteret en sokkel i bunden af skabe/krydsfiner plade der giver et mellemrum på ca 7 mm mellem gulv og underkant sokkel.
Skabe er fyldt med porcelæn dvs pænt tunge.
Generelt står køkkenø permanent men 1 eller bedre 2 personer kan trille ø til andet sted hvis der fx ved stor sammenkomst er behov for anden indretning. Ligeledes kan øen skubbes til side et pat gange om året hvis der skal vaskes gulv under øen.
Det er ikke noget praktisk problem at øen kan flytte sig hvis en person/børn løber ind i øen.
Det eneste praktiske problem er hvis en person ikke er opmærksom på at øen kan flytte sig og derfor læner sig op at øen med hele sin vægt og derfor falder når øen (uventet) flytter sig.  

Hvis jeg skulle lave nyt køkken igen med en passende indretning ville jeg lave en tilsvarende flytbar køkkenø. 
Tak for svar - øen skal stå 100% fast, idet der jo også er opvasker og vaskeskab med kloak, så der skal ikke flyttes noget. Der kommer rigtig meget vægt på, idet skabene indeholder en masse. Har dog lige læst en guide fra invita, og kan se man skal skrue eller lime benene til betonen med sikaflex ved gulvvarme, så det vil jeg stå fast på. 
Lav det ordentligt og monter en fast sokkel som elementerne senere kan monteres på når gulvet er skiftet efter vandskaden.

Du bliver aldrig tilfreds med ben der limes eller skrues fast til gulvet når du før havde en fast sokkel.
Tja, havde selv en mindre vandskade i vores køkkenø på et tidspunkt, afløb fra opvaskeren havde løsnet sig inde i vaskeskabet som så var blevet fyldt med det udpumpede grå vand fra opvaskeren.
Om morgenen da det blev opdaget var det for sent for bunden af vaskeskabet der skulle udskiftes, men fordi soklen kunne afmonteres og der kunne tørres op og skabes ventilation under øen var der ikke noget i gulv/undergulv der havde taget skade, det ville ikke have kunnet lade sig gøre hvis det var en fast sokkel.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis