Mørtelfuge mellem gulv og væg i badeværelse har sluppet

Hej alle!
Efter lang tids "kiggen med" herinde har jeg et spørgsmål, jeg ikke lige kunne finde svar på allerede.
Det drejer sig om fugerne i mit badeværelse (som er forholdsvist gammelt).
Imellem væg og gulv er der en solid (mørtel?)fuge, som nogle steder godt kunne ligne at den har sluppet. Dette er jo ikke så sjovt, når det er vådrum - hvad ville I gøre for at udbedre (hvis noget)?
Kan det fikses på samme måde, eller er det noget med at lave en ny silikonefuge?

Det kunne godt ligne, at der allerede på et tidspunkt er lagt et ekstra lag ovenpå de oprindelige fuger (ses som et mørkere lag ovenpå lysegrå fuger, som så er gået af igen mange steder. Har I en idé om, hvad det kan være for noget? Det gør nemlig hele gulvet lidt grimt.

Mange hilsener,
Ditte
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal være en gummifuge beregnet til vådrum..

Har god erfaring med denne her Link
Denne her kunne også være en mulighed ​Link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar! Det var det jeg tænkte. Har du et godt bud på, hvordan man bedst kradser den gamle fuge ud? multicutter? - jeg er lidt nervøs for at komme til at skade vandtætheden inde bag ved.
dbc skrev den 15-08-2025 14:21:57

Tak for svar! Det var det jeg tænkte. Har du et godt bud på, hvordan man bedst kradser den gamle fuge ud? multicutter? - jeg er lidt nervøs for at komme til at skade vandtætheden inde bag ved.

Ja en multicutter med diamantklinge er nok vejen frem, hvis du kender tykkelsen på vægfliserne kan du nemt styre dybden, det gager jo lidt tid af fjerne den gamle fuge.

Det er jo ikke sikkert der er en vådrumsmembran, når det er et ældre badeværelse.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak! og god pointe med at der ikke nødvendigvis er en vådrumsmembran  må hellere få fugen fikset.

Der er ikke tilfældigvis nogen, som ved hvad der foregår med det "ekstra lag mørtel" set på især sidste billede? - og som har et godt tip til hvordan det gøres mindre grimt (om ikke omfatter at kradse alle fuger ud og genfuge igen - så tror jeg hellere, jeg vil dække hele lortet til med mikrocement)

Det ser jo netop ud som en doven reparation hvor man har repareret pletvis istedet for at gøre det ordentligt, kuren er den samme mht multicutter og klinge. I begge tilfælde kan det godt være lidt sejt og så hedder det vinkelsliber, husk uanset værktøj at bruge sugeskærm og støvværn.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Men pas på, med både multicenter og vinkelsliber, at du ikke rammer flisekanter. Skader vil være meget synlige, og umulige at udbedre uden nye fliser.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Som en lilel ekstra info skal du være opmærksom på om bygegriet er fra før asbestforbudet. I Så fald bør du anvende de rette værnemidler og fremgangsmåder når du skærer ind og fjerner fugen - det kan nok ikke undgås at der skæres i asbestholdig fliseklæb.

DU behøver helelr ikek fjerne fugen helt ind til klæben. Blot nok til at der kan lægges en fleksibel sanitetsfuge

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej alle, 
Tusind tak for de gode råd. Badeværelset er fra 1977 (eller senere- tilbygningen er opført der, så det er i hvert fald ikke før), ville I være bekymrede for asbest der? Det er jo lige på kanten efter hvad jeg kan google mig frem til.

Jeg har heldigvis fundet et par ekstra fliser ude i skuret, til hvis jeg kokser helt :)
Hvis det er det oprindelige fuge og klæb så er der næsten 100% garanti for at det indeholder asbest der var en alm tilsætning i de materialer indtil 1980. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis