Drænventil til bruser

Vi har fået renoveret badeværelse og nu står den nye bruser og drypper i flere timer efter der er lukket for vandet. På det "gamle" blandingsbatteri sad en ventil som tømte slangen når der blev lukket for vandet, har forespurgt hos den vvs som har haft opgaven, og han lignede en som var faldet en fra månen da jeg nævnte problemet for ham, påstanden var det det eksisterende ikke,
Jeg er nu overbevist om at have ret, kan bare ikke finde sådan en "contra/drænventil" nogle steder 
Mener også at have set ventilerne i Sydeuropa i forbindelse med bruser i badekar 
Er der nogle som kan komme med gode input?

Desværre er det gamle blandingsbatteri langt borte hos skrothandleren

Knud
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det ikke blot et blandingsbatteri med omskifter mellem brus og hane?

Et brusehoved skal ikke dryppe i timevis, hvis blandingsbatteriet er tæt, skal det stoppe med at dryppe efter kort tid. Hvis brusehovedet er stort og dårligt designet vil det dryppe in længere tid end normalt.  
Blandingsbatteri er 110% tæt, der kommer ikke en dråbe når man afmonterer slange.
Der var monteret noget som ligner en kontraventil som drænede slangen når vandtryk fra blandingsbatteri forsvandt, og det er sådan en enhed jeg leder efter
Og det var ikke bare såden en bandit, til karbad?
Link​​​

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Kender ikke sådan en ventil, men det giver mening. En tømt bruserslange giver ikke grobund for legonella bakterier, som især de lidt varmere lande må have problemer med. Har da hørt om enkelte dødsfald herhjemme grundet bakterien. Det ene var en ny beboer på et plejehjem, hvor brusevandet havde stået og lumret i flere måneder.
Jeg tømmer min bruseslange ved simpelt hen at skrue den af blandingsbatteriet. Har tænkt på at montere en Nito lynkobling. Tror ikke nogen vil lægge mærke til den.

Søren O
De findes.
Prøv at søg på: shower hose drain valve
De må også kunne fåes hos nogle danske leverandører
Eks her dog til en håndbruser.

Bare kald mig BBB 
Annonce
Jeg har sat et T-stykke på afgangen fra min blandingsbatteri. Den ene udgang går til bruseren og den anden, der er lukket med en ballofix bruges til at dræne slangen efter bad. Udgang 2 er meget praktisk til mange ting. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Du har 100% ret 

De er faktisk lovkrav mange steder i industrien og på offentlige institutioner.

Og i private satte man dem på som en ekstra sikring for at beskytte drikkevandsinstallationen mod kontaminering. Ex hvis fru Hansen sad i sit badekar og havde bruseslangen til at ligge i karret og der blev et brud på vandledningen ex ude i vejen og kontraventilen i måleren svigtede så kunne bruseslangen fungere som en hævert og tømme badevandet ud i hovedforsyningen.

Det er selvfølgelig meget teoretisk tænkt eksempel men når det gælder om at beskytte vores drikkevand for risiko så er det den kasket man har på.

Du kan finde sådan en her 
Ideal Standard IDEALRAIN PRO Bruseslangetømmer 76 mm i krom - VVSVarenummer 738914104

https://www.bd.dk/produkt/738914104/ideal-standard-idealrain-pro-bruseslangetoemmer-76-mm-i-krom

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis