Mukulungu vs. trykimprægneret

Hejsa
Går i tanker om at bygge mig et driverthus på cirka 3x4m med glas monteret direkte på ”træskelettet” med lister af hårdttræ. Altså en meget simpel konstruktion. 

Jeg har en god stak Mukulungu 100x50 liggende som jeg overvejer at bruge i stedet for at indkøbe nye trykimprægnerede reglar. Meeeeeen, det er jo lidt mere vanskeligt at arbejde i… Udover at jeg skal save træet rent, som jeg nok skulle kunne overkomme, så ser jeg følgende som vil vanskeliggøre arbejdet

• Jeg kan ikke bruge min sømpistol, der skal skrues
  • huller skal forbores, i begge emner
  • Det hele bliver noget tungere
  • Det slider på klinger og bor
Fordelen skulle så være

• Jeg har allerede træet liggende og skal ikke bruge det til noget andet
  • Det holder fremragende i det danske vejr, selv ubehandlet
  • Jeg slipper for at male (hvis fruen ellers kan leve med at det gråner med tiden)
  • Jeg slipper for at bekymre mig om inddækning, drypnæser etc.
Men er der noget jeg overser, noget jeg ville fortryder læsterligt ved sådan en plan?
Pft. Mads
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker da du skal bruge dit Mukulungu træ, jeg ville nok alligevel lave inddækning og drypnæser, så træet holdes tørt og holder den flotte farve og for at undgå træet bliver grønt af alger.
Så skal du bruge nogle rustfri skruer, bronzeskruer ville jo være luksus men jo nok total overkill.

Du kan med fordel bruge et konisk bor, til forboringen, lidt bivoks eller stearin på skruerne letter i skruningen.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens

God pointe med alger, det kommer der virkelig hurtigt på alle mine vandrette flader, uanset om jeg har olieret træet eller ej...

Tak for tippet med de koniske bor, dem kendte jeg ikke, har bestilt mig et sæt :)
Nu ved jeg ikke om du er en ihærdigt gør-det-selv mand, eller bare en almindelig drivert (hø hø). 

Brug dit mukulungutræ. Allerede der er du foran på point. Det er tæt i årene så skadedyr har vanskeligt ved at gemme sig i sprækker til forskel fra trykket fyr.

Har du bor og klinger i bare en anstændig kvalitet, er mukulungutræ ikke vanskeligere at forarbejde end eg, men er kiselholdig som teak. Du kan med fordel opdele træet til mere passende dimissioner på en stationær rundsav. De kan lejes hvis du ikke vil investere i sådan en.

Alger fjernes let med en opvaskebørste og brun sæbe.
Tak Rantzau!

Jeg er nok der på gør-det-selv rejsen, hvor ambitioner og mængde af værktøj overstiger både evner og erfaring :)

Men gå-på modet fejler ikke noget, så i har overbevist mig om at jeg bare skal komme i gang!

Bordrundsaven er på plads så jeg kan save det til i de rette dimensioner. Nu skal jeg bare holde mig i skindet og ikke overbevise mig selv om at jeg ikke kan leve uden en tykkelseshøvl...

Mads
Har ofte overvejet en tykkelseshøvl, men har indtil nu klaret mig med en elektrisk håndhøvl, først en 230 volt, og nu en akku.
Men skal man have fuld fornøjelse af en stationær høvl, skal man nok have en kombineret tykkelses og afretter høvl.
Da tykkelseshøvlen ikke laver træt lige, men giver man den ene side en tur på afretteren, og derefter den modsatte side en tur gennem tykkelseshøvlen, får man et lige stykke træ.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det slag er tabt - selvfølgelig har du brug for en tykkelseshøvl.  
Øj det her forum går hen og bliver et dyrt bekendtskab  

Tak for hjælpen alle sammen, når jeg kommer i gang med bryggeriet næste sommer så skal jeg nok dele mine erfaringer med at bygge i hårdttræ

Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også