Hvad hedder denne cykel-del? Og hvor kan jeg få en ny del? Evt. reparere denne?

Cykelsadlen skulle justeres. Bolten havde irret sit fast og knækkede.

Hvad kalder man sådan en dims er der spænder omkring saddel-pinden og hullet i stellet? Og hvor kan jeg købe en ny?

Eller kan jeg mon udbore den stump bolt der sidder fast i hullet uden at ødelægge gevindet? Hvis jeg kan, så kan jeg jo bare finde en passende maskinskrue og bruge i stedet for den knækkede?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søg på sadelrørsklampe

Skruen er nok svær at få ud, tænker selve klampen er i aluminium og bolten er i rustfrit, ikke den bedste kombination, da det let gror uhjælpelig fast, hvis man ikke giver gevindet lidt smørelse.

Vi prøver igen, i morgen --
Når du søger, så vil du opdage at de findes i rigtigt mange størrelser, så det er vigtigt at du får målt rigtigt på cyklen.
Og af erfaring, ville jeg ikke vælge en klampe med hurtigspænd. Det lyder umiddelbart dejligt, men det er kun lige indtil den dag du kommer ud fra Netto og ser din cykel nu er blevet en "stå-op-i-pedalerne-hele-vejen-hjem-cykel"    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
je_ns skrev den 13-08-2025 17:24:53

Prøv at søg på sadelrørsklampe

Dét var det magiske ord! - TAK

Jeg kan se, at de fås i 34,9mm og 31,8mm

Jeg går ud fra, at det er tykkelsen af røret der skal måles. Den måler hos mig 32,0mm (har haft skydelære på - den er ikke 31,8mm)

Går ud fra, at jeg alligevel skal bruge 31,8mm? 

Det skal nok være klampen på 31,8 mm der passer. Når du måler 32,0 mm er det med et “løsnet” rør, så når det bliver spændt, skal det nok komme ned på 31,8 mm. De 0,2 mm forskel i diameteren svarer til ca. 0,65 mm ændring i “gabet” hvor bolten er monteret.
Nu kan jeg se at du har en fin cykel, ellers kunne du jo blot bore gevindet ud i den gamle klamp, og sætte en gennemgående bolt i (med alm. møtrik).

Søren O
Søren O skrev den 13-08-2025 18:37:08

Det skal nok være klampen på 31,8 mm der passer. Når du måler 32,0 mm er det med et “løsnet” rør, så når det bliver spændt, skal det nok komme ned på 31,8 mm. De 0,2 mm forskel i diameteren svarer til ca. 0,65 mm ændring i “gabet” hvor bolten er monteret.
Nu kan jeg se at du har en fin cykel, ellers kunne du jo blot bore gevindet ud i den gamle klamp, og sætte en gennemgående bolt i (med alm. møtrik).

God ide med gennemgående bolt. Det vil jeg overveje, hvis jeg ikke kan finde en klamp der virker.

Annonce
Det er ikke let at bore en rustfri bolt ud af en aluminiumsklods. Det er som om boret har en fri vilje og helst vil bore i aluminium ;-)
GodeVen skrev den 14-08-2025 08:59:25

Det er ikke let at bore en rustfri bolt ud af en aluminiumsklods. Det er som om boret har en fri vilje og helst vil bore i aluminium ;-)

Ja det vil være en vanskelig opgave, og tæt på umulig med en håndboremaskine, men har har men en søjleboremaskine med en skruestik, kan det måske lade sig gøre.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis