Hej - helt nyt medlem!
Jeg pønser på at lave en overdækning med termotag - 4,7 m i bredde og 4 m i længde. Jeg er dog kommet lidt i tvivl om hvordan jeg bedst griber det an.
Min tanke er at montere en rem på min stern. For at give sternen ekstra styrke, har jeg monteret et vandret stykke spærtræ (savet med 15 grader fals for at gøre plads til underdækning), mellem mine eksisterende tagspær, hvor jeg vil montere den nye rem til overdækningen på.
Spær til overdækning skal være 195mm ift. spændtabel, så jeg vil have remmem i samme størrelse.
Jeg er nødt til at "hæfte" overdækning fast på min stern, da jeg ikke må fjerne tagrende og tilføje mere tagareal til nedløb (det er en kommune/byggetilladelse-ting), hvilket betyder at termotaget skal afsluttes under den eksisterende tagrende på huset.
Det gør så at der ikke er alverdens plads at arbejde på. Hvis remmen skal fastgøres til spærtræ bagved sternen, har jeg 50 mm højde på stern/spærtræ, da der også skal være plads til 16mm termotag og murprofil på sternbrættet.
Så spørgsmålet er; vil bræddebolte monteret 30-40 mm fra toppen af den nye rem fastgjort til stern/spærtræ, kunne holde den nye rem på plads?
Hvis ja, vil 10mm bræddebolt med 60 cm afstand være passende?
Jeg har prøvet at tage et par illustrerende billeder, der forhåbentlig kan bringe klarhed over ovenstående forsøg på en forklaring.
"1" tallet indikerer underside af spærtræ bagved stern, "2" er området på bagvedliggende spærtræ, hvor spærtræet har fuld bredde.
Beklager hvis nogle af udtrykkene ikke er korrekte - jeg er (åbenlyst) ikke tømrer...