Træterrasse er næsten umulig at slibe

Jeg er ved at slibe min træterrasse før jeg giver den olie, men slibningen tager en evighed.
Jeg lejede en gulvsliber til de store flader, men tager kanter og sider med en båndsliber, excentersliber, trækantssliber og resten i hånden.
Bruger korn 40 og derefter 80.

Jeg tror træsorten er ipe, så altså meget hårdt træ.
Gulvsliberen tog fint fat, men mine håndholdte maskiner kommer jeg nærmest ingen vegne med.
I går brugte jeg over 20 minutter på at slibe et enkelt bræt med excentersliber. Jeg synes heller ikke båndsliber rigtig tager fat og når den gør laver den bare mærker.

Skal man bruge noget sindssygt godt sandpapir som jeg ikke kender til? Jeg har bare taget det der var i bauhaus til mine maskiner.
Jeg har hørt om zircon (?) og keramisk papir, men kan ikke finde sådan noget.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En kantsliber til gulve kunne være en mulighed. De kan lejes hos de fleste byggepushere. Samme sted kan du købe sandpapir i alle grovheder. Køb rigeligt. De ubrugte kan returneres.

Rantzau skrev den 13-08-2025 10:47:11

En kantsliber til gulve kunne være en mulighed. De kan lejes hos de fleste byggepushere. Samme sted kan du købe sandpapir i alle grovheder. Køb rigeligt. De ubrugte kan returneres.

Det er faktisk også mit næste træk!

Jeg lejer sådan en og så må jeg bare acceptere at skifte sandpapir på excentersliberen hver anden meter
Dewalt slibeskiver til excentersliberen er suverænt de bedste. Tryk ikke for hårdt, men lad maskinen gøre arbejdet. Brug hellere en grovere kornstørrelse i starten, og skift så senere til en finere kornstørrelse.

På den måde voldtager du ikke dine slibeskiver.   
Rantzau skrev den 13-08-2025 17:23:48

Dewalt slibeskiver til excentersliberen er suverænt de bedste. Tryk ikke for hårdt, men lad maskinen gøre arbejdet. Brug hellere en grovere kornstørrelse i starten, og skift så senere til en finere kornstørrelse.

På den måde voldtager du ikke dine slibeskiver.   

Altså sådan som denne her?

https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/excenterslibertilbehor/dewalt-slibeskive-k40-5255680-20190902_160115?child_product_id=131673

Så det er bare “normalt” sandpapir en af god kvalitet eller er det noget specielt?
Det kan også være fordi overfladen skal have lidt mere "vold" end du forventer fordi det er hårdt træ. Hvis båndsliberen laver mærker er det fordi papiret er sløvt og du presser for hårdt så den lige pludselig "bider".
Gulvsliberen rammer overfladen en hel del hårdere og hurtigere end det håndholdte værktøj du nævner.
Jeg har ved rensning af plankeværk og træbeklædning (maling mm) haft gode erfaringer med at bruge både flade flapskiver men også gummibagskive (med velcro) som sættes på en lille vinkelsliber, de har typisk 4-5 gange så meget effekt som excenterslibere og kan tage det samme slibepapir. Det kan helt sikkert fjerne det værste og så kan det være du skal pudse lidt efter med excentersliberen.
Start med at lave en forsigtig (!!) prøve på et bræt i den fjerne ende af terrassen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Bemærk at ipe er ca dobbelt så hårdt som egetræ.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Snurre: Ja det er normalt sandpapir men af en bedre kvalitet, og så kan du bruge din nuværende excentersliber.
Jeg har for nylig slebet 20 m2 nylagt ipe terrasse med min 150 mm festool excentersliber, og havde ingen problemer. Det tog maks 2 timer+ lidt slibning af propperne mens jeg lagde terrassen. Først med korn 80 efterfølgende korn 125.

Er du sikker på det værktøj du bruger er noget værd? De billige 125 mm excentersliber har kun 2 mm udsving i excentrikken så de tager næsten ikke noget materiale af.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har en Bosch excentersliber og oplever ingen forskel på ipe og eg, så svaret skal måske findes ad årsager som Superdiy nævner. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også