skift af termostat til gammelt EL-gulvvarme

Hej Alle

Jeg har lige overtaget et hus fra 1970´erne. Der er installeret EL-gulvvarme. Sælger har koblet det fra da de ikke brugte det.
Nu er sagen den, at vi nok gerne vil bruge det indtil der bliver økonomi til at lave andet gulvvarme.
Men den termostat som er monteret er en stor kasse med defekt reguleringsskrue og noget der ligner en omformer i. Den får stram fra 220/230V med en fase.

Spørgsmålet er:

Kan jeg bare skifte den til en "ny" termostat, eller er der forhold som gøre at jeg ikke kan.
Det skal siges at der kommer 4 tynde blå ledninger op fra gulvet.

Billeder tilgår...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal starte med at finde ud af hvad ledningerne er til. Enten ved at finde ud af hvad de var tilsluttet til eller ved at måle ohm på dem. Hvis du visser et billede af ledninger og dele, er det sikket nogle, der kan komme med et kvalificeret gæt.

Der er vist noget med at man ikke kan uploade billeder samme dag man tilmelder sig som bruger. 
Det er sådan en boks… kan den bare skiftes til en ny F.eks en smart termostat eller anden
Jeg kender ikke det system.

Ringkernetransformatoren er ret stor, måske 200-300 VA. Så det er nok et lavspændingssystem. Hvis det er tilfældet, kan det ikke udskiftes med standard komponenter.

Måske er der andre, der kender det. Står der ikke et model navn, eller blot et firmanavn et eller andet sted? 
Det ser ud til at du har et lavvolt gulvvarmesystem. Om det er styreboksen eller varmekablerne, der er defekte kræver en måling af delene, men en ny termostat koster ca. 4400 SEK se linket.
styreboks til gulvvarme

fase
Så den kan ikke udskiftes med en standard termostat. Jeg kan se at de sælger reservedele til selve reguleringen, så hvis det er et mekanisk problem, kan det måske løse det.

Hvis gulvvarmen virker men reguleringen ikke kan bruges, kan man sætte en traditionel termostat på 230V ledningen. Det kræver dog at boksen kan indstilles til en højere temperatur. Og det vil ikke være en elegant løsning.

Hvis det slet ikke virker nu, kan fejlen både være boksen og varmetrådene i gulvet. Så lad være med at købe en ny boks, uden at måle varmetrådene igennem først. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis