Fugning af dampspærren i et gammelt hus (Ny tråd)

Hej LDS’ere

Jeg er i gang med at renovere et hus fra 1980, hvor der har været en dampspærre – dog uden tætte samlinger og uden tæt afslutning mod væggene.

Når jeg nu skal opsætte nye lofter, skifter jeg også dampspærren. Her er jeg blevet i tvivl om, hvor tæt den bør udføres. Flere – herunder flere tømrer – har anbefalet ikke at fuge den mod væggen, medmindre jeg samtidig planlægger at installere et ventilationsanlæg. Argumentet er, at jo tættere huset bliver, desto større er risikoen for problemer med indeklimaet.

Mit spørgsmål er derfor:Hvis I har valgt at tætne jeres dampspærre helt, har I så også været nødt til at installere et ventilationsanlæg for at undgå problemer som fugt på vinduer, høj luftfugtighed, skimmel osv.?
Jeg har fået lidt input her på LDS, men vil rigtig gerne høre fra flere af jer.På forhånd tak for jeres erfaringer!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke korrekt.
Ventilationsanlæg er godt for indeklimaet, lige som nye vinduer også kan være det.

Men det har ikke nået med dampspærren og tætheden af den at gøre.

Dampspærrens tæthed har med kondensering i konstruktionen at gøre. Hvis dampspærren ikke er tæt, så opstår der kondensering i konstruktion som vil skabe fugt og med tiden skimmelvækst.

Herudover har den også til formål at forhindre fugt fra indeluften i at trænge ind i isoleringen og konstruktionen. Hvor den vil skabe samme problem

Hvor meget isolering har du ? Og er der planer om at efterisolere på et tidspunkt?

Det mest kritiske punkt er når eksist. Isolering er 200 mm eller højere eller når der efterisoleres.

Herudover skal man tænke på at boliger bruges anderledes i dag end før i tiden.
Så det kræver en tæt dampspærre.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Det korrekte svar er at den skal tætnes helt. Brug korrekt til systemet folieklæber er og dampspærre tape som anvist af producent.

Ja, man kan godt opleve forhøjet fugt i huset hvis tæthedsplanet i loftet fra 1980 var så utæt at det før udgjorde en del af den naturlige luftskifte, og herved bidrog til transport af fugt. Dog vil rådet om at undlade fuge i kant være den ringeste af alle løsninger hvis du søger at opretholde korrekt transport af fugt. Med den metode opnår du at lede fugtig indeluft direkte op i en kritisk samling ved tagfod hvor der alt andet lige altid vil være en kuldebro (alt efter konstruktion). Og heraf kondensering i konstruktionen og netop grobund for skimmel langs denne.

Hvis du endelig vil genoprette naturlig udluftning efter at have udført tæt dampspærre, bør du etablere dette kontrolleret ved f.eks. ventilationsspalter i vinduer, udluftning manuelt, ventilationsriste i facade mv. Dog er et varmegenvindingsanlæg at foretrække hvis muligt.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Bygningskonstruktør skrev den 13-08-2025 09:55:25

Nej det er ikke korrekt.
Ventilationsanlæg er godt for indeklimaet, lige som nye vinduer også kan være det.

Men det har ikke nået med dampspærren og tætheden af den at gøre.

Dampspærrens tæthed har med kondensering i konstruktionen at gøre. Hvis dampspærren ikke er tæt, så opstår der kondensering i konstruktion som vil skabe fugt og med tiden skimmelvækst.

Herudover har den også til formål at forhindre fugt fra indeluften i at trænge ind i isoleringen og konstruktionen. Hvor den vil skabe samme problem

Hvor meget isolering har du ? Og er der planer om at efterisolere på et tidspunkt?

Det mest kritiske punkt er når eksist. Isolering er 200 mm eller højere eller når der efterisoleres.

Herudover skal man tænke på at boliger bruges anderledes i dag end før i tiden.
Så det kræver en tæt dampspærre.

Jeg har 200mm. Muligvis vil jeg tilføje 45mm mere på sigt. 

Men tak for svaret endnu engang. Jeg kan bare ikke helt dreje hovedet omkring der er så forskellige meninger. Hvis jeg får fugtproblemer, må jeg vel bare installere ventiler eller ventilation. Altså, fugtproblemer ud over det sædvanelige, som ikke umiddelbart kan løses med alm. mekanisk udluftning. 

Jeg forstår ikke rigtig tømrernes svar desværre, men der er nogle der tænker som det svar du har fået. Men det er så ud fra deres egen fortolkning og ikke fagmæssigt korrekt. du kan roligt gøre det 👍

Har oplevet det få gange, hvor jeg har måtte påtale det ved bygningsgennemgange, når nogle ville have en byggesagkyndig/rådgiver på ved sidelinjen. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Man kan fint have et godt indeklima ved meget varme og utætte døre, vinduer og dampspærre. Men det er jo ikke den vej vi går med de stigende energi priser. 
Alle aspekter af risiko for fugt i isolering er fint belyst i de forrige indlæg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis