Vebtilation under facadebeklædning

Hej. Jeg er ved at være færdig med at bygge mit værksted/skur.
Der er dog nogle fejl, mangler og detaljer jeg skal have løst.

En af dem er at facebeklædningen på den ene side går ud over sokkelen, men sidder også meget tæt på sokkelen. Der er måske 1-2 mm luft.

Jeg har jo efterhånden lært at det er vigtigt at der er tilstrækkeligt med åbning til at der kan komme luft ind fra neden og ventilere bag facedebeklædningen.

Jeg kan dog ikke gennemskue om de 1-2 mm mon er nok, eller om jeg bør lave nogle huller i beklædningen og installere nogle riste (tegnet med gult). Det er ikke fordi jeg er forelsket i at skulle til at finde og installere de riste, så hvis i ikke tror det er nødvendigt, så ​bare sig det :) 

Hvis ja, er der noget jeg skal være opmærksom på?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1-2 mm. er ikke nok, i hvert fald teoretisk hvis man skal følge gængs byggeskik og de fleste producentvejledniner for facadebeklædning. Her angives 100 cm2 pr m. Altså 1 cm. Her skal så kompenseres for musesikring, insekter osv.

Det afhænger i stor grad også om hvorledes resten af din konstruktion er opbygget.

Dog ville jeg ikke være så nervøs, ej heller ville jeg eftermontere de viste riste. Det ligner ud over det at din beklædning er stødt knas mod et stykke spærtræ/rem. Same åbning ville skulle gøre sig gældende for den øvre del af din facadebeklædning.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Alternativt kan du skære en vandret linje hele tagen på 2 cm i tykkelsen og isætte en vandnæse som skydes op bag ved beklædning. Men det kommer jo an på på hvordan der er opbygget bag ved og om det er muligt at der ventileres hele vejen op 🙂👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Her er et billede af konstruktionen bag beklædningen.

Konstruktionen er tænkt sådan at der burde komme luft ind under den nederste lægste i ser på billedet. Bag den sidder der også mussesikring, og der er vel omkring 2 cm plads. Det fungerer fint på de 3 andre sider.
Der er også masser af hul i toppen hvor luften kan komme ud.

Det er blot på denne side hvor skuret står ca 2 cm inde på fundamentet, og derved er der ikke plads til af luften kommer ind under beklædningen.
Så kan du sagtens bruge begge metoder 👍🏻

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

ATCM skrev den 13-08-2025 09:39:17

1-2 mm. er ikke nok, i hvert fald teoretisk hvis man skal følge gængs byggeskik og de fleste producentvejledniner for facadebeklædning. Her angives 100 cm2 pr m. Altså 1 cm. Her skal så kompenseres for musesikring, insekter osv.

Det afhænger i stor grad også om hvorledes resten af din konstruktion er opbygget.

Dog ville jeg ikke være så nervøs, ej heller ville jeg eftermontere de viste riste. Det ligner ud over det at din beklædning er stødt knas mod et stykke spærtræ/rem. Same åbning ville skulle gøre sig gældende for den øvre del af din facadebeklædning.

Mvh. 

Mange tak for input. Jeg skal være ærlig og sige jeg ikke helt forstår hvilken løsning du foreslår. Kan du ikke prøve at skære det lidt ud i pap for mig :)

Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 13-08-2025 10:07:36

Så kan du sagtens bruge begge metoder 👍🏻

Jeg kunne godt skære en langt hul og indsætte en vandnæse, men er det overhovedet lettere end at skære nogle huller til rise? Jeg tænker netop at en vandnæse vel også skal sikres mod diverse mus, bier og andre insekter? 

Det nok lettere med ristene, så det er hvad man er til ift. udseendet 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

peterkk skrev den 13-08-2025 10:12:14

ATCM skrev den 13-08-2025 09:39:17

Mvh. 

Mange tak for input. Jeg skal være ærlig og sige jeg ikke helt forstår hvilken løsning du foreslår. Kan du ikke prøve at skære det lidt ud i pap for mig :)

Det kan jeg godt forstå 🙂 Jeg giver heller ikke en konkret løsning. 

Det ser jo ud til, kan jeg nu se, at du har etableret et godt hulrum bag beklædningen med en krydset forskalling. Så jeg ville ikke være nervøs. Altså udelade at gøre noget, og lade det være som konstrueret nu 👍

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis