Måske den sikreste måde er..

..at vælge den sikre, jeg hader bare tanken om at varmeslangerne skal være så langt fra gulv og ikke mindst mine tæer/fødder 🦶🏼

Men hvis jeg nu, lægger et lag 150 mm esp80, radonspærer og 1 lag 150 mm esp80 derpå 10 cm tykt betongulv med rionet.

Ovenpå betongulvet et strøgulv med 50 mm isolering og på toppen en sporplade til varmeslangerne?

Så kommer varmeslangen vel derop hvor jeg ønsker den.

Det er vel den bedste måde at gøre det på, eller?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det harmonerer i hvert fald meget dårligt med dit profilnavn.
Hvad er problemet med at lave enten traditionel tung gulvvarme eller en let løsning helt uden beton?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 12-08-2025 20:43:09

Det harmonerer i hvert fald meget dårligt med dit profilnavn.
Hvad er problemet med at lave enten traditionel tung gulvvarme eller en let løsning helt uden beton?

Det er en 60m2, så det tør jeg ikke. Medmindre det blir noget kraftigere der ligger ovenpå eps80. Men som sagt synes jeg det er mærkeligt at varmeslagerne ligger så langt nede.

Der er ingen problemer i at lave et let dæk uden beton, men ikke med trykstyrke 80.
Mht. gulvvarme i beton så fungerer det i dag i måske 1/2 mio huse, så mon ikke også det fungerer hjemme hos dig?

Det der blandingsmisbrug du selv lægger op til giver ingen værdi.

Selvbygger med stort S. 
Slettet kommentar, af mig selv.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Blandingsmisbrug..nu ved jeg mange har svært ved at styre deres varme og andre går der lang tid før det er varmt i rummet, og de er sikkert blandt den 1/2 million huse du nævner.

Og hvis og i tilfælde af man fik lyst til at lave om på rumstørrelse eller lignende, er det svært, hvis slangerne lægger langt nede i betonen.

Så derfor!
Annonce
Bare lige for at opsummere alle tråde og så det er korrekt forstået:

Eksist. Gulv er udført med gruslag i bunden?
Ovenpå er der fuldstøbt et betondæk?
Indervæggene er udført som træskelletkonstruktion som er fastgjort til det uisoleret betondæk?
Oven på betondækket har der været en støropbygning på 45x145 reglar? Med en isolering i som ikke kendes?

Du vil gerne etablere gulvvarme, gerne så højt som muligt for hurtigt regulering og evt mulighed for anden rumdisponering i fremtiden?
Du bekymret om der vil være en for stor kuldebro ved indervægge, når der etableres gulvvarme, da de står på et uisoleret gulv?
Du vil gerne minimere anvendelsen af grus for at passe på resurserne?

Er det korrekt forstået?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.

1. Har man beton gulv med varmeslanger, så bliver hele betonpladen varm, og det uanset om slangerne ligger øverst i laget eller længere nede. Det eneste man der opnår ved at lægge slanger oppe er at give lidt køb på ensartet heden på gulvtemperatur. 
2. Ved let gulvvarme er isolering helt op imod den bærende del, altså gulvspånplade, sporplader og gulv. Det er meget hurtigere varmt efter termostat kalder på varme men også hurtig kold. 
3. Den blandings metode du beskriver har rigtig nok slangerne tæt på gulvet, men der er stadig en bertonplade som opvarmes samtidig med rummet. Du har 300 mm esp nederst, beton og så 50 mm mineraluld. Det skulle give ca. 14% af isoleringen over betonpladen. Men mineraluld en dårligere end esp så ca 10 % over betonpladen. Ved en gulv temperatur på 28 grader. og en jordtemperatur på 8 grader har du altså 25-26 grader varm beton. 
Det er ikke en hurtigvirkende metode. 
Komfort mæssig er løsning 1 den bedste hvis man regulerer fremløbs temperatur ned så der netop ar varmenok til at rum termostater stort set ikke slukker.. gulve er behagelig lne hele tiden, men der er ikek mulighed for natsænkning.  
Den samme komfort gælder ved metode 2 men her er der mulighed for noget natsænkning. 
Din metode 3 tror jeg vil ligne metode 1 så der ikke er nogen fidus ved natsænkning da du stadig har en varm betonplade nogle timer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis