Indbygningssports virker ikke længere

For mange år siden, opsatte jeg 5 indbygningsspots i et loft. Pludselig lyser de ikke længere. Jeg har tjekket transformatoren, og den virker. Der kommer kun een ledning ud af transformatoren, selvom der er 5  spots.
Siden opsætningen, er der blevet efterisoleret, og spotsene sidder svært tilgængeligt.
Kan det være sådan, at hvis een pære er gået, så stopper de alle 5 med at lyse?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når der kun kommer en ledning ud af transformeren, går den ledning til en af spotsene. Fra den går der en ledning videre til næste og så videre. Hvordan har du konstateret, at transformeren virker? Du kan blive nødt til at måle spænding ved første spot efter transformeren.

fase
Jeg har både en ekstra transformer og et ekstra spot. Så først skiftede jeg transformeren ud, det hjalp ikke. Så testede jeg transformeren, ved at tilslutte mit ekstra spot. Voila - der var lys. 
Prøv at måle spænding ved det første spot efter transformeren.

fase
Jeg tænker at det er 12v spots vi snakker om der er en meget stor sandsynlighed for brud på kabel eller nedsmeætning ved det 1. spot. 12v bliver SINDSYGT varme og kan sagtens ødelægge både kabel og  spot, jeg har flere gange set for kullet træ rundt om 12v spot personligt plejer jeg at sige at 12v spot er noget fanden ham selv har skabt en dag med tømmermænd....
Er det ikke wattstørrelsen der giver varmen. Men ellers er vi enige. Måske er pga. isolering så spottet ikke kan komme af med varmen.

fase
Annonce
Tak for svar. Jeg afmonterer transformeren, lader spots blive siddende, opsætter anden belysning.
Grethes mand skrev den 12-08-2025 09:09:42

Tak for svar. Jeg afmonterer transformeren, lader spots blive siddende, opsætter anden belysning.

Du har ikke skrevet noget om, hvilke pærer der er i spotsene. Måske kunne du sætte LED pærer i. De er me betydelig mindre varmeudvikling, så du kan beholde dine spots.

fase
S. Fabrin skrev den 12-08-2025 09:15:01

Grethes mand skrev den 12-08-2025 09:09:42

Du har ikke skrevet noget om, hvilke pærer der er i spotsene. Måske kunne du sætte LED pærer i. De er me betydelig mindre varmeudvikling, så du kan beholde dine spots.

Enig med S. Fabrin

Og så bruge en transformator (driver), der er beregnet til LED pærer.

Hvis det fx. er GU10 pærer (som spots ofte er), er det meget let at "ombygge" til LED, der stort set ikke afgiver varme ift. halogen pærer.

Jeg tænker, at efterisoleringen har lukket af ​for "ventilation" til de nuværende spots, så de er blevet for varme og blevet defekte. Men så er det også bare med at få det fikset, inden det går galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis