Kære alle have-LDS'er,
(Se billeder nedenfor)
På min matrikel har jeg to æbletræer; et Cox Orange og et Ingrid Marie.
Træerne står i et sydøst-vendt hjørne af haven, omkranset af ligusterhæk, 2-3 meter fra træerne. Jorden er leret. Jeg har 3-4 (varierer lidt) høns gående omkring træerne i en fold på ca. 80 m2. Der er milliarder af myrer på hele min grund, og en del af dem kravler rundt i træerne.
Da jeg i sin tid plantede træner, gravede jeg huller, der havde dobbelt diameter og dobbelt dybde af potterne, og jeg fyldte plantehullerne med ca. 1/3 plantestarter, opblandet i den oprindelige jord.
Begge er plantet i efteråret 2020. Herefter er historikken som følger:
Begge træer voksede godt og flot de første par år.
I 2021 gav Cox Orange træet et par håndfulde flotte æbler, mens Ingrid Marie træet ikke gav æbler overhovedet.
I 2022 gav Cox Orange træet rigtig mange og flotte æbler, mens Ingrid Marie kun gav et par håndfulde.
I 2023 Gav Cox Orange træet næsten ingen æbler, mens Ingrid Marie gav en hel del, alle flotte.
I både 2024 og 2025 har begge træer givet næsten ingenting.
I 2025 er æblerne på begge træer bittesmå og angrebet af sygdom. Flere æbler rådner på træerne. Bladene er få og små.
Alle år har jeg vandet flittigt. I 2024 og 2025 har jeg givet hvert træ ca. 40 liter vand hver 2-3 uge.
Hjælp, hvad sker der? Hvorfor er mine æbletræer i så elendig forfatning?
- Kan det være jorden der er for næringsfattig? Træner groede som nævnt godt de første; måske var det mens, der stadig var "krudt" i plantestarteren?
- Kan det være, fordi hønselorten, som hønsene antageligt leverer jævnt over de 80 m2 fold, er for skrap for træerne?
- Kan det være myrerne, som ødelægger træerne?
- Skal jeg beskære træerne? Måske der er for mange grene nu?
- Eller noget helt femte?
Apropos beskæring: Det var min plan at beskære begge træer i år (senest september) ca. 10-20%. Skal jeg lade være med det, når nu træerne er i så dårlig forfatning?
På forhånd mange tak for jeres inputs.
Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren