Æbletræer i elendig forfatning

Kære alle have-LDS'er,

(Se billeder nedenfor)

På min matrikel har jeg to æbletræer; et Cox Orange og et Ingrid Marie. 

Træerne står i et sydøst-vendt hjørne af haven, omkranset af ligusterhæk, 2-3 meter fra træerne. Jorden er leret. Jeg har 3-4 (varierer lidt) høns gående omkring træerne i en fold på ca. 80 m2. Der er milliarder af myrer på hele min grund, og en del af dem kravler rundt i træerne.

Da jeg i sin tid plantede træner, gravede jeg huller, der havde dobbelt diameter og dobbelt dybde af potterne, og jeg fyldte plantehullerne med ca. 1/3 plantestarter, opblandet i den oprindelige jord.

Begge er plantet i efteråret 2020. Herefter er historikken som følger:

Begge træer voksede godt og flot de første par år. 
I 2021 gav Cox Orange træet et par håndfulde flotte æbler, mens Ingrid Marie træet ikke gav æbler overhovedet.
I 2022 gav Cox Orange træet rigtig mange og flotte æbler, mens Ingrid Marie kun gav et par håndfulde.
I 2023 Gav Cox Orange træet næsten ingen  æbler, mens Ingrid Marie gav en hel del, alle flotte.
I både 2024 og 2025 har begge træer givet næsten ingenting.
I 2025 er æblerne på begge træer bittesmå og angrebet af sygdom. Flere æbler rådner på træerne. Bladene er få og små. 

Alle år har jeg vandet flittigt. I 2024 og 2025 har jeg givet hvert træ ca. 40 liter vand hver 2-3 uge.

Hjælp, hvad sker der? Hvorfor er mine æbletræer i så elendig forfatning?

- Kan det være jorden der er for næringsfattig? Træner groede som nævnt godt de første; måske var det mens, der stadig var "krudt" i plantestarteren?
- Kan det være, fordi hønselorten, som hønsene antageligt leverer jævnt over de 80 m2 fold, er for skrap for træerne?
- Kan det være myrerne, som ødelægger træerne?
- Skal jeg beskære træerne? Måske der er for mange grene nu?
- Eller noget helt femte?

Apropos beskæring: Det var min plan at beskære begge træer i år (senest september) ca. 10-20%. Skal jeg lade være med det, når nu træerne er i så dårlig forfatning?

På forhånd mange tak for jeres inputs.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere faktorer i spil:

1: Står dine æbletræer fast? Efter 3-4 år burde du ikke kunne rokke træerne såfremt de er podet på en Malling grundstamme. En løs plantning hæmmer røddernes optagelse af næring. Det kan du råde bod på ved at trykke jorden efterfølgende omkring plantehullet.

Æbletræer der ikke står fast kan også skyldes angreb af mosegrise.

2: Du har undladt den årlige beskæring så al energi går til vækst frem for frugtsætning.

3: Har du myrer i frugttræer har du også bladlus. Det tyder på at dine æbletræer er svækket hvor den sandsynlige årsag skyldes ovenstående.

Vær forberedt på at det tager flere år at oprette på undladelserne. Desværre hører hverken Cox Orange eller Ingrid Marie til de mest robuste sorter, men med en målrettet indsats har du gode muligheder for at få et flot resultat.

Det hjælper også på træernes udvikling, at du med grov hånd udtynder i æblerne undervejs som de udvikles.

De få høns burde ikke skade æbletræerne forudsat træerne står godt fast.

GodeVen og Rantzau >>

Mange tak for jeres svar.

Mine æbletræer står absolut fast, så det er ikke problemet. Til gengæld har jeg stort set ikke beskåret træerne. Anede ikke, at det var nødvendigt for at holde dem sunde. Tværtimod troede jeg, at de ville trives bedst, hvis jeg slet ikke rørte dem. Nå, men nu er jeg så blevet så klog!

Men hvad gør jeg så nu? Skærer træerne voldsomt tilbage, fx 50% eller hvad kunne være et godt bud?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Står træerne fast, er den mest sandsynlige årsag æbleskurv. Det viser sig ved brune pletter på blade og frugt. Skurv er en svampeinfektion.

Fugtige og lune forhold fremmer angreb af skurv. Beskær kronen så den er åben så der kommer luft og lys til bladene som hurtigt tørre efter regn.

Fjern angrebne blade og nedfaldne blade løbende så svampesporer ikke overvintrer i jorden. Skurv kan også overvintre i årsskud og medføre tidlige infektioner næste år. Som dine æbletræer står nu, ville jeg højest beskære en tredjedel nu, og så vente med resten til næste år for ikke at svække træerne alt for meget.

Sprøjt kun med et godkendt fungicid. Læs brugsanvisningen nøje som skal følges slavisk uden afvigelser.

Hold hønsene væk fra træerne i en periode. For meget kvælstof kan resulterer i svampeangreb.
Rantzau >> Mange tak for instrukserne, som jeg agter at følge :-)

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis