Skifte LK Opus dobbeltstikkontakt til dobbelt stikkontakter med afbrydere

Ikke helt belysning, men here goes. 

Jeg har en dobbeltstikkontakt uden afbrydere, som forsyner et par maskiner i mit værksted. Derudover forsyner denne også to yderligere dobbeltstikkontakter, som gerne skal bevares. Jeg vil dog gerne skifte denne til to stikkontakter med afbrydere.

Jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. 

Jeg bruger Opus 66 stikkontakt med afbryder. 

Har nogle mulighed for at tegne et diagram, som jeg kan bruge? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fasen (ofte brun ) sættes i afbryderrens terminal >pil ind< / >rød< 
Ledning fra >pil ud< ned til stikkontakt.
Nul ( lyseblå sættes i terminal i stikkontakt >pil ind) / > rød<
gulgrøn sættes i stikkontaktens terminal med jordf. tegnet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis stikkontakten er bygget sammen med afbryderen er forbindelsen: brun til pil ind eller rød. blå til blå. Din nuværende dobbelte stikkontakt er internt forbundet med hinanden. Du skal sikkert forbinde de to stikkontakter og forbinde forbindelsen til de andre stikkontakter. Altså forbindelse til den første stikkontakt, forbindelse mellem de to ny stikkontakter og videre til den anden forbindelse.
Er du sikker på at de ny stikkontakter passer i dåserne til de gamle? Altså hvis de er planforsænkede.

fase
Jeg må indrømme at jeg er ikke helt med på hvad det er, der ikke virker.

Til din nuværende dobbeltstikkontakt går der nu 3 ledere. Sikkert: brun fase, blå nul og grøn/gul jord. Samme farve ledninger går videre til de to ekstra stikkontakter.

De to Opus 66 stikkontakt med afbryder skal forbindes hver for sig.
Du starter med den ene. Ledningerne fra den gamle dobbelte stikkontakt flyttes over i den nye. Så skal den gerne virke.

Derefter trækker du ledninger over til den anden stikkontakt, enten som kabel eller 3 løse ledere hvis underlagene sidder ved siden af hinnanden. Brun ved brun, blå ved blå osv.
Så skulle begge nye gerne virke.

Til sidst monterer du på samme måde, det gamle kabel til de to ekstra stikkontakter i nummer to af de nye stikkontakter.  

S. Fabrin skrev den 08-08-2025 11:15:22

Hvis stikkontakten er bygget sammen med afbryderen er forbindelsen: brun til pil ind eller rød. blå til blå. Din nuværende dobbelte stikkontakt er internt forbundet med hinanden. Du skal sikkert forbinde de to stikkontakter og forbinde forbindelsen til de andre stikkontakter. Altså forbindelse til den første stikkontakt, forbindelse mellem de to ny stikkontakter og videre til den anden forbindelse.
Er du sikker på at de ny stikkontakter passer i dåserne til de gamle? Altså hvis de er planforsænkede.

De er ikke bygget sammen, men sidder i samme ramme. 

De er ikke planforsænkede, så jeg har pillet hele dåsen ned. Jeg uploaded et par billeder senere i dag. 
GodeVen skrev den 08-08-2025 11:26:59

Jeg må indrømme at jeg er ikke helt med på hvad det er, der ikke virker.

Til din nuværende dobbeltstikkontakt går der nu 3 ledere. Sikkert: brun fase, blå nul og grøn/gul jord. Samme farve ledninger går videre til de to ekstra stikkontakter.

De to Opus 66 stikkontakt med afbryder skal forbindes hver for sig.
Du starter med den ene. Ledningerne fra den gamle dobbelte stikkontakt flyttes over i den nye. Så skal den gerne virke.

Derefter trækker du ledninger over til den anden stikkontakt, enten som kabel eller 3 løse ledere hvis underlagene sidder ved siden af hinnanden. Brun ved brun, blå ved blå osv.
Så skulle begge nye gerne virke.

Til sidst monterer du på samme måde, det gamle kabel til de to ekstra stikkontakter i nummer to af de nye stikkontakter.  

Før (dobbelt stikkontakt uden afbryder) og efter (enkelt stikkontakt med afbryder) - billeder vedhæftet. 

Afbryderen virker ikke med nedenstående konfiguration og går ud fra, det er fordi jeg mangler en faseleder, men kan ikke helt gennemskue det. Hvis jeg kan lave den første, kan jeg også lave resten. 

Annonce
Vi skal lige have et par ting på plads. Du er ikke ved at montere en stikkontakt med afbryder, men en afbryder og stikkontakt. Det betyder, at de skal forbindes hver for sig. Det er lidt anderledes.
På dit tredje billede, som jeg har levet et udsnit af, Kan jeg se, at du har forbundet en sort ledning til samme klemme som den brune. Den sorte skal over i klemmen med pil ud og selvfølgelig i L i stikkontakten. Så kan du tænde og slukke for stikkontakten nedenunder. 
Nu skal du så have forbundet de to afbrydere og stikkontakter. Hvis underlagene sidder helt tæt på hinanden, kan du bruge tre stumper ledning, ellers skal du bruge et stykke kabel. Du forbinder nu brun til brun, blå til blå og gulgrøn til gulgrøn på samme måde som i den første afbryder og stikkontakt samt et stykke mellem afbryder og stikkontakt. Det sidste kabel forbindes nu til den sidste stikkontakt med de samme farver. Så burde det virke.
Jeg har ikke kommenteret de manglende underlag.

fase
S. Fabrin skrev den 08-08-2025 21:52:17

Vi skal lige have et par ting på plads. Du er ikke ved at montere en stikkontakt med afbryder, men en afbryder og stikkontakt. Det betyder at de skal forbindes hver for sig. Det er lidt anderledes.

Rigtigt. Men jeg havde faktisk to stikkontakter med afbryder liggende, så dem brugte jeg istedet. Problemet er løst. 

Tak for hjælpen 👍
S. Fabrin skrev den 08-08-2025 21:52:17

Vi skal lige have et par ting på plads. Du er ikke ved at montere en stikkontakt med afbryder, men en afbryder og stikkontakt. Det betyder, at de skal forbindes hver for sig. Det er lidt anderledes.
På dit tredje billede, som jeg har levet et udsnit af, Kan jeg se, at du har forbundet en sort ledning til samme klemme som den brune. Den sorte skal over i klemmen med pil ud og selvfølgelig i L i stikkontakten. Så kan du tænde og slukke for stikkontakten nedenunder. 
Nu skal du så have forbundet de to afbrydere og stikkontakter. Hvis underlagene sidder helt tæt på hinanden, kan du bruge tre stumper ledning, ellers skal du bruge et stykke kabel. Du forbinder nu brun til brun, blå til blå og gulgrøn til gulgrøn på samme måde som i den første afbryder og stikkontakt samt et stykke mellem afbryder og stikkontakt. Det sidste kabel forbindes nu til den sidste stikkontakt med de samme farver. Så burde det virke.
Jeg har ikke kommenteret de manglende underlag.

Haha. Underlagene manglede kun fordi jeg lige tog billeder. Jeg demonterede det hele igen bagefter. 

Men tak for hjælpen 🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis